Tommi Korpelan
tapasin Café Talossa Helsingissä maaliskuun loppupuolella 2019.
Ennen tapaamista olin paria päivää aiemmin käynyt katsomassa
Q-teatterissa Medusan huoneen, jossa Tommi on mukana, ja siitä tuli
puhetta heti alkajaisiksi.
”Medusan huone on
nautinnollista näyttelijälle, koska yleisö ”lukee” sitä
tietyllä tavalla. Pelkästään silmiään liikuttamalla pystyy
saamaan reaktion yleisöstä, ja se on näyttelijälle tietynlainen
viesti siitä, että nyt tajutaan mitä mä näyttelen. Voisi verrata
klovneriaankin – joku tekee jotain ja siihen reagoidaan. Ilmaisu on
putsattua. Sitä on yllättävän kiva esittää! Se myös provosoi
aiheeltaan, välillä yleisöstä kuuluu tuhahduksia, huokauksia ja
muita vahvoja reaktioita. Aihe on sellainen, että sen pitääkin
herättää vähän epämieluisia tuntemuksia ja saa ajattelemaan,
että mitäs mieltä minä tästä oikein olen. Työryhmässämme
mukana olevan Aksinja Lommin äiti sanoi hienosti ”ilkeä karkki”.
Esteettisesti kaunista ja hauskaa, mutta yhtäkkiä kaikki on toisin.
Tulee ajatus, että mille mä tässä oikein nauran.”
Medusan huoneesta
olisi ollut puhuttavaa enemmänkin, mutta siirryimme varsinaiseen
haastatteluun, aika kun on rajallista.
|
Corto Maltesen seikkailut/Q-teatteri (c) Pate Pesonius |
”Oon syntynyt
elokuussa 1968. Äitini meni Kätilöopistolle samana päivänä kun
Neuvostoliitto valtasi Prahan. Matkalla Kätilöopistolle toimittaja
oli kysynyt äidiltäni ”Mitä mieltä olet Prahan tilanteesta?”
ja äitini oli vastannut ”Ei voisi vähempää kiinnostaa, olen
just menossa synnyttämään!” Horoskooppini? Oon vähän siinä
rajoilla… taidan olla leijona, en oo kauhean hyvin perehtynyt
horoskooppeihin. Oon aina vitsaillut, että Avussa olen leijona ja
Seurassa neitsyt, tai toisinpäin.”
”Oon Helsingistä
kotoisin. Äitini suku on täältä myös, isäni suku on
Huittisista. Oon asunut Helsingissä keskustan alueella koko ikäni,
tosin Espooseen on tullut tehtyä pari lyhyttä virhepistoa.
Vanhempani erosivat kun olin pieni ja asuin äidin kanssa. Hän oli
mainostoimistoalalla ja työ oli hyvin liikkuvaista toimistosta
toiseen, muutimme varmaan vuoden välein aina uuteen
työsuhdeasuntoon. En tiedä onko sillä ollut vaikutusta
ammatinvalintaani, että jouduin aina sopeutumaan uusiin ympyröihin,
kun koulut ja sosiaaliset piirini vaihtuivat usein. Olin erilaisissa
porukoissa tietynlainen, ehkä erilainen mitä toivottiin. Muistan
hyvin sen, että olin ujo ja arka ja omaksuin aina porukan hengen,
vaikka ne olivat hyvinkin erilaisia”, Tommi muistelee.
Mitä teet
vapaa-ajallasi? Onko joku säännöllisen epäsäännöllinen
harrastus? ”Kalastus on ollut mulle aina tärkeä juttu. Äitini
isä oli kalastuskerhon puheenjohtajana ja ihan pikkupojasta lähtien
vei mua kalastamaan. 6-vuotiaana taisin olla ensimmäistä kertaa
Lapissa kalareissussa, kesäisin aina ajettiin pohjoiseen. Talvella
sitten pilkittiin. Mitäs muuta mä harrastan? Luen, käyn elokuvissa
ja mahdollisuuksien mukaan myös teatterissa. Viimeksi oon nähnyt
Espoossa Radio Stagen, munhan piti olla siinä alunperin mukana myös,
mutta M/S Romanticin kuvausten aikataulut menivät sen verran
päällekkäin esitysten kanssa, ettei se sitten onnistunutkaan.
Elokuva-arkisto siirtyi uuteen Oodi-kirjastoon ja oon nyt siellä
Kino Reginassa käynyt katsomassa monia klassikoita, esimerkiksi
Polkupyörävaras ja Cabaret on tullut nähtyä. Mulla on TeaKista
pari kummioppilasta (2. kurssin Otto Rokka ja 1. kurssin Roderick
Kabanga) ja heidän kanssaan kävin katsomassa Hitchcockin Vertigon.”
Oliko sinun
opiskellessasi jo tuota kummitoimintaa? ”Ei ollut vielä silloin.
Jos olisin uskaltanut, olisin halunnut pyytää kummikseni Leea
Klemolaa.”
Oliko vielä muita
harrastuksia jo mainitsemiesi lisäksi? ”Mä tykkään laittaa
ruokaa. Bravuurini menee tuonne kalapuolelle, mantelitaimen
esimerkiksi. Keittokirjoista katson välillä sellaisia, joita en oo
aiemmin tehnyt ja sitten kokeilemaan.”
|
Medusan huone/Q-teatteri (c) Aino Nieminen |
Mikä on salainen
paheesi? Minä esimerkiksi saan outoa nautintoa vanhoista
Patakakkosista, joita löytyy Areenasta. ”Hahah, ymmärrän! Mulla
taitaa mennä teeveen puolelle myös. Yhteen aikaan katselin tosi
paljon Huutokauppakeisaria! Jotenkin se sama kaava toistuu niissä ja
aika tuntuu pysähtyneen. Ei tää edes ole mitenkään salaista
enää, mutta oon jumittunut katsomaan kaikenlaisia laulukisoja myös.
Voice of Finland ja muutkin maat. Sanna-Kaisa Palon kanssa
lähetellään toisillemme klippejä eri maiden kisoista tyyliin
”katsoppas tätä!” The Voice of Uzbekistan. Kaikenlaisia helmiä
on löytynyt, siellähän on tosi yllättäviä ja hyviä vetoja
joukossa”, hehkuttaa Tommi.
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi näyttelijänä? ”Nyt pistit vaikean…
Mä oon vakavan ja koomisen yhdistelmä. Vaikka en pidä itseäni
koomikkona, kyllä mä jokaiseen rooliini yritän tuoda pientä
koomista pohjavirettä. Mitään niin traagista ei olekaan, ettei
siinä näkisi myös jotain koomista. Hauskuus syntyy siitä, jostain
oikeasta, ja samalla roolihahmo syvenee. En koe itse olevani
vahvoilla kummassakaan, oon siinä välitilassa. Oon tosi kiitollinen
siitä, että oon päässyt tekemään todella monipuolisesti
erilaisia rooleja. Se on rikastuttanut ammattikuvaani todella
paljon.”
Mikä on ollut
haastavin työjuttusi? ”Varmaankin Lauri Viidan ja Aila Meriluodon
suhteesta kertova ”Putoavia enkeleitä” . Viidan roolia oli hieno
esittää, mutta oli se yllättävän raskastakin ja rooli vei
mukanaan. Antoisa mutta raskas reissu. Mä en tiennyt ennalta
Viidasta juuri mitään ja ohjaaja Heikki Kujanpäälle hän oli
selkeästi ollut hyvin merkittävä henkilö, hän ei päästänyt
mua helpolla mikä on tietysti hyvä juttu. Onnistuimme oikein hyvin.
Sehän tehtiin ensin Q-teatteriin ja sitten elokuvaksi. Sikäli
harvinaislaatuista, että oon ollut mukana kolmessa jutussa, jotka
ovat olleet ensin teatterissa ja sitten elokuvana (ja kaikki
Q-teatterin juttuja) eli Skavabölen pojat, Putoavia enkeleitä ja
Häiriötekijä.”
|
Putoavia enkeleitä/Q-teatteri (c) Tanja Ahola |
Milloin
varsinaisesti kiinnostuit näyttelemisestä? ”Oon jäljittänyt
asian niin, että tapahtui monenlaisia sysäyksiä ja sattumia.
Muistan sen, että jotkut tv-jutut ja elokuvat tekivät muhun suuren
vaikutuksen ja menin niihin helposti tunteella mukaan. Jäin
miettimään niissä näkemiäni ja kokemiani asioita, ja teatterissa
näin esityksiä myös ja vaikutus tuntui olevan kova. Mutta milloin
sitten aloin itse miettiä uskaltautumista lavalle… Ala-asteella
mulla oli opettajana nyt jo edesmennyt Anja Kaikkonen ja hän
rohkaisi mua ”taiteellisesta ilmaisustani”. Olin tehnyt muutaman
kuvaamataidontyön, joista hän puhutteli mua erikseen ja kehui
taiteellista lahjakkuuttani, ja olin kirjoittanut myös yhden runon,
joka vähän enteellisesti kertoi Tauno Palosta. En nyt vertaa
itseäni Tauno Paloon, mutta runon nimi oli ”Tähti” ja se kertoi
Palosta. Uskon, että varhaisessa iässä tapahtuneella auktoriteetin
kannustuksella saattaa olla kauaskantoinen merkitys sille, mihin
suuntaan lähtee. Lapsuusaikojeni paras kaveri oli
yläaste/lukioaikaan Teatterikorkeakoulun tarpeistossa
harjoittelijana, teki apuna rekvisiittaa, lavasteita ja valojakin.
Meillä oli siihen aikaan rokkibändi ja saimme soittaa koulun
tiloissa, ja vähän sen kautta pääsin vakoilemaan hommaa. Se oli
tosi jännittävää, elettiin Turkan aikaa ja näin koululla
muutamia juttuja, jotka varmasti herätti kiinnostustani. Helvetin
pelottavaa, mutta samalla kiinnostavaa!”
”Mulla oli aika
huonot yo-paperit ja aika monta ovea sulkeutui jatko-opintojen
suhteen. Armeijan jälkeen oli meno Helsingissä sellaista, että mun
oli pakko päästä kuvioista jonnekin pois ja onneksi huomasin
Hesarissa ilmoituksen Lahden Kansanopistosta. Omaksi yllätyksekseni
hain sinne ja pääsin. Sattuma tämäkin, mutta hyvä sellainen.
Sillä tiellä ollaan. Kansanopistossa tapasin muutamia tyyppejä ja
sitten hain Kellariteatteriin, josta Antti Raivio haki näyttelijöitä
mukaan Q-teatteriin uuteen näytelmäänsä Skavabölen pojat. Pääsin
mukaan. Asiat vaan tapahtui. Jos oon ihan rehellinen, niin vasta
muutama vuosi TeaKin jälkeen mä ymmärsin, että tämä on oikea
tie. Alku oli aika kaoottista eikä mulla ollut minkäänlaista
varmuutta siitä, että tämä olisi mun juttuni.”
Olisiko sinulla
ollut joku muu ala, joka olisi kiinnostanut? ”Isoisäni kautta mua
kiinnosti kovasti luonto ja olin biologiassa hyvä, ja mua kiinnosti
luonnontieteet muutenkin. Tuskin olisin niillä papereillani päässyt
näitä aloja opiskelemaan. Ihmisten kanssa oon tykännyt olla, eli
olisin varmaan ajautunut jonnekin sosiaali- tai palvelualan
puolelle.”
Minä vuonna pääsit
TeaKiin? ”1991. Olin hakenut ensimmäistä kertaa edellisenä
vuonna ja silloin tipuin kakkosvaiheessa. 1991-1995 vietin TeaKissa
sitten.”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Se käsitteli moraalia
näyttelijäntyössä. Ja jos taas ollaan rehellisiä, niin
näyttelijäntyön proffamme Kari Heiskanen, joka myös ohjasi
taiteellisen lopputyöni Strindbergin ”Tie Damaskokseen”, patisti
mua päivittäin sen kirjallisen työni kanssa ”ja saatana sinä
kirjoitat sen lopputyön ja valmistut!” Siihen aikaan ei ollut
vielä kovin suosittua valmistuminen, tytöistä sinä vuonna
valmistui kaikki ja mä olin kundeista ainut. Moni on kyllä sitten
myöhemmin kirjoittanut lopputyönsä. Niin, siis moraalia
käsittelin. Silloin se oli vielä korkealla, on se osittain
vieläkin… On tässä tullut tehtyä kaikenlaista, joka olisi sen
ikäisen Tommin mielestä ollut moraalitonta. En ole sitä aikoihin
lueskellut, mutta kyllä se silloin tällöin on tullut vastaan.
Siellä on kaikenlaista mm. asenteista ja tekemisen tavoitteista, en
usko että niistä olen kauheasti joutunut tinkimään tässä
vuosien varrella. Rima on joskus aika korkealla ja harvoin sen
saavuttaa, mutta pyrkimys pitäisi aina olla sama.”
|
Häiriötekijä/Q-teatteri (c) Pate Pesonius |
Miksi olet
näyttelijä? ”Miksi? Oon tosi onnellinen siitä, että rakastan
tätä työtä edelleen. Koen olevani etuoikeutettu sen suhteen, että
oon saanut harjoittaa ammattiani monipuolisesti ja se on kehittänyt
mua myös näyttelijänä. Oon saanut tehdä mitä erilaisempien
tekijöiden kanssa, koska aina oppii jotain uutta, ja teatterin
lisäksi oon saanut tehdä kamera- ja kirjoitustyötä ja kaikki vie
eteenpäin. Rakastan työtäni, ja toivottavasti se näkyy myös
töissäni. Tämän ylevämpää vastausta en tähän osaa sanoa.
Siksi.”
Mainitse joku
tärkeä oppi, jonka olet urasi varrella saanut. ”H-P Björkman on
sanonut mielestäni kauniisti oppilailleen, että näytteleminen on
vapauden manifesti. Kun näytellessä energiapiste ja keskittyminen
on oikeaan suuntaan, silloin pystyy keskittymään tekemiseen eikä
siihen miltä näyttää. Se on valtavan vapauttavaa, ja tuottaa
hyvää tekemistä. Matti Ijäs on sanonut joskus, että taiteen
määre on se, että me ollaan jokainen erilaisia. Jos katsomme
ikkunasta ulos, kaikki näkevät saman maiseman, mutta mihin juuri
sinun katseesi kiinnittyy ja mitä sinä havainnoit, se vaihtelee.
Toki siihen pitää sitten luottaa, että havainnossasi on jotain
kertomisen arvoista ja se pitää pystyä tuomaan persoonallisesti
esiin. Uuden Van Gogh -elokuvan yhdessä julisteessakin lukee ”No
one sees what I see”. Nuorilla, kokemattomilla näyttelijöillä
fokus on välillä väärässä suunnassa. Apua haetaan kaikkialta,
opettajilta ja muilta, vaikka kaikki ratkaisut on ihan lähellä.
Pitäisi luottaa siihen, että minä riitän. Koko näyttelijäntyön
perusta on jokaisen sisällä - kokemusmaailmassa, sydämessä ja
tunteissa. Sen tajuaminen, että mulla on jo kaikki, saattaa viedä
vuosia ja jotkut eivät sitä löydä koskaan.”
Tuosta tulikin
mieleeni se, mitä kirjoitin Medusan huoneesta. Kaikki katsomme samaa
näytelmää, mutta jokaisen kokemus on erilainen ja yksityinen.
Toinen haukottelee vieressä ja toinen pyyhkii kyyneliä. ”Kyllä,
juuri samaa asiaa mitä äsken mainitsin. That´s it. Se on
mielestäni hyvän ja kiinnostavan taiteen merkki, että katsojien
reaktiot ovat niin erilaisia.”
Onko sinulla ollut
omia ns. esikuvia, joita olet erityisesti seurannut nuorempana tai
arvostat erityisesti? ”Toki on ollut. Mulla kävi valtava onni
siinä, että samaan aikaan kun pääsin TeaKiin oli se Q-teatterin
pesti ja Antti Raivio, joka oli tullut suoraan Turkan koulusta. Olin
mukana kolmessa-neljässä jutussa ja niihin kuului aika pitkä
näyttelijäntyön koulutuksellinen jakso aina alkuun, tehtiin
esimerkiksi tunnetila- ja mielikuvaharjoitteita. Kävin samaan aikaan
TeaKia ja sain toisenlaisen lähestymiskulman Q-teatterista, koin sen
rikkautena. Mulla oli koulussakin tosi hyvät opettajat –
Ryhmäteatterin väkeä Heiskanen/Väänänen/Sveholm/Torikka ja
Kaija Pakarinen. Q-teatterissa oli hurjassa iskussa olevaa porukkaa,
joista etenkin Hannu Kivioja teki muhun valtavan vaikutuksen. Lisäksi
Leea Klemola, Martti Suosalo, Jorma Tommila...”
Jos oikein
fantasioidaan, kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä? ”Kyllä mä
oon vastannut aina Meryl Streepin, jos on tullut tämä aihe
puheeksi. Oon aina ihaillut hänen valtavaa teknistä taituruuttaan,
miten hän rakentaa hahmonsa ja se yhdistettynä äärimmäisen
herkkään tunneilmaisuun. Hän on fantastinen näyttelijä, ja hän
on usein sekä liikuttanut että naurattanut mua.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton? ”Dueton! Nyt ei kannata miettiä omaa
laulutaitoaan, sillä siitähän tulisi katastrofi. Joku nainenhan
sen täytyisi olla. Mun yksi paheenihan on kaikki
nyyhkypowerballadit, niitä oon kovasti tykännyt aina kuunnella,
vaikka kovaa rokkimiestä olen esittänytkin. Kyllähän mä nyt
Whitney Houstonin kanssa lähtisin duetoimaan!”
|
Hitlerin kellonsoittaja/Q-teatteri (c) Pate Pesonius |
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Q-teatteri, Kansallisteatteri,
Helsingin Kaupunginteatteri, Espoon Kaupunginteatteri, Ryhmäteatteri,
Teatteri Takomo, Teatteri Viiruksen kanssa on tehty yhteistyötä
Suomenlinnassa… siinähän ne taisi olla.”
Mainitse muutama
roolityö tai koko proggis, joka on ollut itsellesi tärkeä. ”Yksi
virstanpylväs teatteriurallani on ollut Q-teatterin ”Hitlerin
kellonsoittaja” vuodelta 2006, Taru Mäkelän ohjaama näytelmä.
Näyttelin siinä Kalle Holmbergin kanssa. Urani alkuvaiheessa tuli
työskenneltyä hyvin autoritääristen ohjaajien kanssa, yritettiin
hirveästi tehdä niin kuin ohjaaja halusi ja koin, että Hitlerin
kellonsoittajassa sain valmistaa ensimmäistä kertaa roolini hyvin
pitkälle itse, Taru antoi mulle aika vapaat kädet. Näytelmä sai
hyvät arviot ja oli todella suosittu. Se oli näyttelijäntyöllisesti
itselleni merkittävä juttu. Tein paljon omia ratkaisujani ja luotin
intuitiooni roolihenkilöni suhteen ja onnistuin. Leffapuolelta
sitten ”Miehen työ”, sitä ennen olin tehnyt vain pieniä
rooleja kymmenen vuotta ja Jussi-palkinnon voitettuani olinkin
ykskaks päärooleissa. Ei se rooli mua näyttelijänä hirveästi
kehittänyt, mutta yksi onnistuminen leffapuolella mahdollisti mulle
paljon elokuvatöitä sen jälkeen ja muutti urani suuntaa. Pidän
kyllä siitä leffasta, ja se on yksi parhaista rooleistani, ellei
paras.”
Nytpä tuli
mieleeni Studio Julmahuvi. Tuleeko ihmisiltä vielä paljon
kommentteja siihen liittyen? ”Tulee kyllä, on mukavaa että uusi
sukupolvi on löytänyt sen uusintakierroksen myötä. Siitähän on
jo yli 20 vuotta aikaa! Ja tää laivahommahan lähti ihan käsistä
vähän yllättäenkin, siitä tulee kommentteja tällä hetkellä”,
naurahtaa Tommi viitaten M/S Romantic -minisarjaan.
Kävin muuten viime
viikolla katsomassa Teatteri Kultsassa Sketsi-Suomea. Siinähän oli
mukana sketsejä Studio Julmahuvistakin, mm. Roudasta rospuuttoon ja
se, kun Suomen olympiajoukkueen paluu on saanut uuden, dramaattisen
käänteen. Hyvin toimi! ”Mukava kuulla, että toimii! Heh, se
olympiajoukkue-sketsin repliikki tuli suoraan tosielämästä. Janne
Reinikainen oli mukana Turun Kaupunginteatterin Reviisorissa, asui
täällä Eirassa ja oli juuri lähtemässä Turkuun. Oli just
skrabaamassa ikkunoita autostaan kun Turusta soitettiin, että missä
mahdat olla, sillä esitys alkaa vartin kuluttua. Janne luuli
menevänsä iltanäytökseen ja olikin päivänäytös! Janne sitten
soitti teatterinjohtaja Ilpo Tuomarilalle ja sieltä tuli
legendaarinen lause ”Mua vituttaa niin paljon etten mä pysty
puhuun sulle sanaakaan!” Otettiin sitten käyttöön se.”
Hetki muistellaan
lämmöllä myös Ihmebantussa nähtyä ”pieruhierojaa”, joka
pudotti aikoinaan haastattelijan sohvalta. ”Kyllä sen tekeminen
oli aika rajoilla itselläkin”, Tommi nauraa.
Asiasta toiseen,
millaista teatteria haluaisit itse nähdä enemmän? ”Musta on
loistavaa, että teatteri koko ajan kehittyy ja hakee uusia muotoja.
Jokainen sukupolvi etsii omansa ja rikkoo vanhoja kaavoja, niin sen
kuuluu mennäkin. Näyttelijänä mä kaipaan ihan perusteatteria, ei
välttämättä mitään klassikoita, mutta sellaista mikä menisi
enemmänkin näyttelijäntyön ehdoilla. Olisi hienoa päästä
mukaan esimerkiksi näytelmiin Pitkän päivän matka yöhön tai
Kuka pelkää Virginia Woolfia. Shakespeareakin oon tehnyt tosi
vähän. Alan olla sen ikäinen, että näitä haaveita alkaa tulla.”
|
Tommi Cafe Talossa (c) Teatterikärpänen |
Mitä on sinun
mielestäsi teatterin taika? ”Onnistuakseen se on pirun vaikeaa, ja
se vaatii niin monen osa-alueen täydellistä onnistumista. Se ei
myöskään salli kenenkään epäonnistumista. Sama koskee
leffojakin. Usein multa kysytään unelmaroolista ja vastaan, että
tärkeitä on se kenen kanssa tekee, ei se mitä tekee. Turha esittää
Hamletia, jos ympärillä ei ole sitoutunutta porukkaa ja erilaista
näkemystä. Tietysti se usein vaatii jotain extraa myös, ja sitä
on hankala selittää. Rauta-ajassa Sampoa takoessa sanotaan lause
”Ei se synny synnyttämättä” ja se sopii teatteriin myös.
Onnistumisen takana on valtava duuni, jokainen ilta.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja tai rituaaleja, joita teet aina ennen esitystä? ”Mä
tykkään mennä aikaisin teatterille, usein parikin tuntia ennen
esitystä. Riippuu vähän jutusta, mutta kyllä mä pyrin
lämmittelemään ja herättelemään vähän kroppaa, tekstiä käyn
läpi. On mulla varmaan jotain outojakin kuvioita, joita toistelen
huomaamattani ja joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä
itse esityksen kanssa.”
Kerro joku sählinki
lavalta. ”Ihan hirveetä kaaosta ei olla saatu aikaan (koputtaa
puuta) eikä mulle mitään ihmeellisiä black outejakaan ole
sattunut. Kaikenlaisia putoamisia on tapahtunut etenkin Q-teatterin
komedioissa, mutta ne jotekin kuuluu siihen kuvioon. Pahin
painajainenhan olisi se, että unohtaisi mennä esitykseen.
Kansallisteatteriin menin kerran jalkakäytäviäkin pitkin autolla
Q-teatterilta, esitys oli jo alkanut ja lähtöä oli venytetty viisi
minuuttia. Juoksin suoraan lavalle ilman maskeja, jotain vaatetta
ehdin vetämään päälleni. Se oli aika tiukka paikka kyllä.
Kerran mulla meni selkä kesken esityksen, en pystynyt enää
jatkamaan ja esitys keskeytettiin. Niin, ja Karamazovin veljesten
ensi-illassa kävi niin, että esitys oli pyörinyt tunnin ja tulimme
Volasen Janin kanssa ensimmäistä kertaa lavalle, ja eräs
nimeltämainitsematon henkilö löi multa litsarilla vahingossa
tärykalvon puhki. Ehdin sanoa varmaan kolme repliikkiä ja loppu
olikin jännää, kun en kuullut mitään. En kuullut omaa
ääntänikään ja pitkä monologi oli tuloillaan. Siinä lähti
ensi-iltajännitys kyllä heittämällä!”
Tulevia/meneviä
rooleja? ”Nyt pyörii Medusan huone Q-teatterissa ja Ylellä M/S
Romantic, syksyllä olen Q-teatterissa myös. Lahkosaarnaaja Maria
Åkerblomista kertovassa leffassa ”Marian paratiisi” olen
sivuroolissa, Zaida Bergroth ohjaa. Kesällä alkaa kuvaukset
rippikouluaiheisesta leffasta, olen siinä papin roolissa ja
ohjaajana Ulla Heikkilä, uusi kiinnostava ohjaaja.”
Komisario Koskinen
-kuunnelmahan löytyy myös Areenasta. ”Joo, sitä oli mukava
tehdä.”
Mitä terveisiä
lähettäisit nuorelle itsellesi? ”Terveisiä täältä vaan,
kaikkihan on mennyt ihan hyvin. Sitä ei välttämättä silloin
olisi uskonut. On ollut jännää ja synkkääkin, vähän liian
ankara oon ollut itselleni joskus. Ja epävarma. Studio Julmahuvista
kun oli aiemmin puhetta niin on mainittava vielä, että oon aina
pitänyt komediasta ja oon tehnyt ja kirjoittanutkin sitä ja nähnyt
maailman aika koomisesta vinkkelistä, mutta yllättäen mut nähtiin
koomikkona Julmahuvin jälkeen ja alettiin tarjota koomisia rooleja.
Se avasi spektriä roolitarjonnan suhteen ja mahdollisti uudenlaisia
juttuja. Summasella, Volasella, Rasilalla ja Reinikaisella oli
kaikilla täysin eri lähestymiskulma näyttelijäntyöhön kuin
itselläni, opin heiltä paljon uutta. Se kokemus vapautti mua
hirveästi näyttelijänä, olin siihen asti ollut aika synkkien
roolien mies.”
|
Perinteinen yhteiskuva |
Jos sinusta
tehtäisiin supersankari, mikä olisi supervoimasi ja hahmosi nimi?
”Mä jäädytän tilanteet hiljaisuudella ja tuijottelulla. Hahmon
nimi olisi Tunnelmanjäädyttäjä.”
Jos ihminen menisi syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Ottaisin Neil Youngin vinyylilevyt, levysoittimen, pullollisen
Jaloviinaa ja muutaman kassillisen kirjoja. Ruuaksi pastaa.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
aikakauteen, minne menisit? ”Kyllä mä haluaisin mennä
Woodstockiin. En mä sinne mutavelliin haluaisi mennä pyörimään,
mutta hengailemaan lavalle tyyppien kanssa. Juontajaksi!”
Mitä terveisiä
haluaisit lähettää katsojille tai blogin lukijoille? ”No ensiksi
katsojille se, että kännykät äänettömälle eikä rapisevia
karkkipapereita mukaan. Aika vähän noi mua nykyään häiritsee, taitaa
liittyä epävarmuuteen myös. Kehottaisin katsomaan
ennakkoluulottomasti erilaisia esityksiä. Edelleenkin monella on
hyvin vahva mielikuva siitä mitä teatteri on, vaikka monenlaista
tehdään. Teatteri on siitä hankala laji, että harvoin osuu, mutta
sitten kun osuu, sitä ei unohda koskaan. Siksi kannattaa käydä
katsomassa paljon ja erityylisiä juttuja. Omassa mielessäni on 4-5
täysin unohtumatonta kokemusta. Yllättäkää itsenne! Sama koskee
leffoja myös.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Rakkaus
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Viha
- Mikä sytyttää
sinut? - Taide
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Valhe
-
Suosikkikirosanasi? - Perkele
- Mitä ääntä
rakastat? - Tuuli
- Mitä ääntä
inhoat? - Herätyskello
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Formulakuski
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Verovirkailija
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Hell yeah!
Haastattelun
päätyttyä pääsin vielä yllättämään Tommin, kun kaivoin
kassistani arvonnassa muinoin voittamani keräilyharvinaisuuden,
nimittäin Kari Lampikallio & Rakkauden suurvisiirit -sinkun
”Sylisi lämpöön”. ”Voi jessus, kaikenlaista sitä on tullut
tehtyä”, tuumasi Tommi nimmaria rustatessaan. Kappale soi
elokuvassa Ruotsalainen hetki.