Pihla Penttisen
tapasin helmikuun loppupuolella 2014 Corona Baarissa Helsingissä.
Vuonna 1978
syntynyt Pihla on horoskoopiltaan neitsyt, ja hän on syntyperäinen
helsinkiläinen. ”Parivuotiaana olen asunut vuoden Lappeenrannassa,
isäni suku on sieltä kotoisin.”
Mitä harrastat?
”Harrastan koiran kanssa ulkoilua, ja silloin tällöin lenkkeilyä
ja uimista. Joskus oon soittanut pianoa ja oon tanssinut ihan
pienestä tytöstä johonkin 17-vuotiaaksi asti ihan sillai
ammattimielessä, mutta niitä kumpaakaan en oo tehnyt enää pitkään
aikaan. En edes muista koska olen laittanut sormet koskettimille
viimeksi. Lisäksi mä harrastan sosiaalisia suhteita.”
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi? ”Jaa-a, on muuten
hirveen vaikeeta pistää itseensä tuolla lailla vertailuun, mutta
mä luulen, että se tanssitausta antaa mulle sitä, että osaan
hallita kroppaani. Ei se mua mitenkään erota muista, mutta mä
osaan luoda fyysisesti hahmoja aika helposti. Tanssitaustasta on
siinä mielessä ollut älyttömän paljon apua, mä tunnen kroppani
aika hyvin. Ja mitäs sitten ammatin ulkopuolelta kenties? Mähän
oon aivan nerokas kotikutoinen parturi-kampaaja! Silloin kun mulla on
sakset käsissä, niin penkissä istutaan kyllä omalla vastuulla,
hah. Mulla on jopa sellainen parturi-kampaajanimikin, tai niitähän
on kaksi. Toinen on Peppe Pennanen, joka leikkaa ja välillä tulee
sellainen mystinen hahmo kuin Renée, hän on hiukan taiteellisempi
tapaus”, Pihla kertoilee nauraen.
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Laulutaito ehdottomasti!
Laulamisessa on jotain sellaista, mikä menee aina suoraan sydämeen
ja ihailen sitä muissa ihmisissä tosi paljon. Itse oon siinä
kauheen arka enkä kovin lahjakas. Lisäksi tulee mieleen se
pianonsoitto, mitä oon joskus ihan osannutkin. Jos osaisi sitä
soittaa nykyään vähän paremmin, harmittaa etten oo pitänyt sitä
taitoa yllä.”
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla olevia? ”Kyllä vaan, isäni on
näyttelijä Pertti Sveholm. Sit mulla on pikkusisko, joka on tosi
kiinnostunut teatterista. Hän on 19-vuotias ja on tällä hetkellä
Kallion ilmaisutaidon lukiossa.”
Milloin kiinnostuit
teatterista/näyttelemisestä, vai oliko se sinulle ihan selvä homma
jo ihan pienestä pitäen? ”On se kyllä ollut selvää kauraa niin
kauan kuin mä muistan. Äiti on kyl sanonut, että mä olen pienenä
puhunut jostain lääkärin ammatista tai vastaavasta, mutta niin
kauan kuin mä muistan, niin se on ollut jopa niin itsestäänselvää,
että silloin kun tulin täysi-ikäiseksi ja olisin jo heti voinut
hakea TeaKiin, niin mä pidin pari vuotta ihan selkeesti taukoa, et
en lähde hakemaan heti. Vähän mietin, että pidänkö mä sitä jo
vähän liiankin itsestäänselvänä vaihtoehtona, vai voisko olla
jotain muutakin. Ei tullut mitään muuta sitten mieleen. Se on ollut
ihan päivänselvä juttu. Pienestä pitäen oon halunnut esiintyä
ja kavereiden kanssa puuhattiin aikoinaan kaikenlaisia omia
esityksiäkin.”
Olitko mukana myös
koulun näytelmissä, vai oliko teillä sellaisia? ”Kouluaikoina
oli aika vähän mitään esityksiä, ja kun mä tanssin silloin niin
aktiivisesti, niin itse asiassa mun esiintymiskoulutus tulee sieltä
puolelta. Meillä oli todella paljon kaikenlaisia tanssiesityksiä.
Se nyt ei ihan suoraan näyttelemistä tietenkään oo, mutta hyvin
vahvasti esiintymistä.”
”Ennen TeaKia mä
olin Kellariteatterissa ja sieltä meillä irtosi omakin
teatteriryhmä, jonka kanssa tehtiin muutama juttu. En siis ollut
missään ilmaisutaidon lukiossa, vaan mä olin Sibelius-lukion
tanssilinjalla. Se koulunkäynti jäi mulla tosin aika karusti kesken
aikanaan... Isän kautta pienenä olin paljon kesäteatterijutuissa
mukana, Sormusten herrassa keijukaisena tai hobittina. Se Suomenlinna
on kyllä varmaan vaikuttanut myös todella vahvasti siihen, että
tätä oon halunnut tehdä, koska se oli niin ihmeellinen maailma. Se
on jo mestana niin paljon mielikuvitusta kiihottava paikka ja sitten
kun siellä vielä tehtiin teatteria, joka tarkoittaa sitä, että
aikuiset leikkii ja pukeutuu, ja itse kun sai olla siellä sadun
maailmassa mukana. Tämmöiselle todellisuuspakoiselle ihmiselle se
oli ihan huikeeta!” Pihla muistelee.
Milloin pääsit
TeaKiin, milloin valmistuit ja mikä oli lopputyösi aiheena? ”Mä
pääsin sisään tokalla yrittämällä vuonna 2001 ja valmistuin
2005. Lopputyön nimenä oli ”Paskahousun päiväkirja ja muita
juttuja”, se oli aika yleisluontoinen juttu. Varmaan se jotenkin
liittyi siihen, kun mulla jäi se lukio kesken aikoinaan ja mulla oli
niin hirveet paineet siitä, että pelkäsin koko ajan. Mä nään
edelleenkin painajaisia, että tajuan yhtäkkiä, etten olekaan
valmistunut, et mulla on jäänyt sekin kesken. Pelkäsin myös sitä,
etten osaa kirjoittaa mitään ja miten mä pystyn suoltamaan 30
sivua jotain tekstiä. Sit mä vaan päätin, että jotain on
kirjoitettava. Näkökulmana siinä on hiukan ehkä jännittäminen
ja sitä kautta kokemuksia näyttelijäntyön alkuvaiheiden
tuntemuksista ja kouluajasta. Taiteellinen lopputyöni oli sit
koulussa ”Jumalan rakastajassa”, mulla oli siinä kaksi roolia.
Olin ensinnäkin Juska Paarman vaimo ja sit olin Raija Rintala, joka
oli muoti/seurapiiritoimittaja.”
Muut opinnot? ”Tää
tanssihomma nousee nyt ties monennenko kerran esiin, mutta mä olin
vapaaoppilasluokalla Helsingin Tanssiopistossa ja vaikka mulla ei
siitä mitään tutkintoa olekaan, niin koen että se on ollut ihan
kunnon koulutus, jonka olen käynyt läpi.”
Pihla Corona Baarin edustalla / (c) Teatterikärpänen |
Jos et olisi tällä
alalla nyt, millä alalla mahdollisesti olisit? ”Mä joskus olen
miettinytkin ihan vakavissani, että jos olisi ottanut lainaa ja
käynyt semmoisen vuoden kestävän maskeeraaja/kampaaja-koulun. Mun
molemmat tädit on kampaajia ja pienenä tyttönä ihailin heitä
kovasti, kun ne osasi tehdä kaikkea kaunista ja muutenkin olivat
niin kauniita ja ihania. Sellaisesta näpertelystä mä tykkään
kyllä tosi paljon. Mutta nyt jos mun pitäisi vaihtaa alaa, niin
yrittäisin kyllä tehdä elämäni mahdollisimman mukavaksi. Tekisin
jotain, mikä liittyisi jollain tavalla matkusteluun tai eläimiin.”
Oletko ollut ns.
tavallisissa töissä? ”Kyllä vaan, ennen TeaKia oon ollut
hommissa Hesburgerissa puoli vuotta, sit mä oon ollut pari vuotta
vaatekaupassa MicMacissa ja sitten olen ollut täällä Corona
Baarissa bilispuolella baarihommissa. Lapsenvahtina olen ollut myös.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Se on oikeasti joku sisäinen pakko, melkein
elinehdon tyyppinen pakottava tarve. Mä en jotenkin koe sitä niin,
että pitäisi saada olla esillä tai pitäisi saada huomiota.
Tietysti siihen liittyy jollain tapaa sekin, mutta mua kiehtoo se
sadun ja leikin maailmaan meneminen, muiden ihmisten tutkiminen sitä
kautta, että yrittää olla niiden nahoissa. Vaikka kuinka haluaisin
sanoa myös niin, että näyttelijyys on mun oma valintani, niin kyllä siihen on vaikuttanut myös se, että se teatterin maailma on
tuotu mulle niin lähelle ihan pienestä pitäen ja olen rakastunut
siihen samantein. Mä olen kuulemma joskus ala-asteella jo sanonut
niin, että ei mun tartte tehdä läksyjä, koska musta tulee isona
näyttelijä. Mikä on kyllä sinänsä ihan helvetin tyhmästi
sanottu, koska olisi tosiaan kannattanut tehdä niitä läksyjä
vähän tarkemmin, niin voisi olla pikkasen laajempi käsitys tästä
maailmasta. Näyttelijälle kun ei koskaan ole haittaa siitä, että
on yleissivistystä. Mutta siis ihan pienestä pitäen mulla on ollut
tarve ja tietoisuus siitä, että tätä on ihan pakko tehdä.”
Miten ajatuksesi
näyttelijän työstä ovat muuttuneet tässä vuosien varrella, vai
ovatko ne ensinkään muuttuneet? ”Ennen kuin tätä on
varsinaisesti ruvennut itse tekemään, niin jonkinmoinen haavekuva
mulla on kyl ollut päässäni. Pienenä tyttönä en oo kauheesti
nähnyt sitä raadollisempaa puolta, et millaista on kun joku työ ei
meinaa millään valmistua, vaan olen kokenut enemmänkin sitä
ruusuisempaa puolta. Rakkaus tätä omaa työtä kohtaan kasvaa koko
ajan, ja samalla armollisuus, et tää ei oo maailman vakavin asia,
eli mun ei tarvitse mennä palasiksi siitä, jos en aina onnistu tai
en oo aina hyvä. Tää on kuitenkin vain työtä, vaikka onkin mun
intohimoni. Ihan noin armollinen, mitä sanoin äsken, en tosin vielä
osaa itselleni olla, mutta sitä kohti ollaan menossa koko ajan ja se
tuntuu hirveän hyvältä. Toivoisi, ettei olisi niin riippuvainen
siitä mitä muut minusta ajattelevat. Jos koko ajan pelkää sitä,
et mitä jos joku pitääkin mua tosi huonona, niin silloin siitä
työstä tulee tosi ankaraa, tosi yksinäistä ja aika
yksiulotteistakin, koska pyrkii koko ajan vaan hyvää lopputulokseen
eikä siihen, että tutkisi sitä asiaa ja pyrkisi sitä kautta
tekemään parasta mahdollista työtä”, Pihla pohtii.
Onko sinulla
mahdollisesti omia ammatillisia esikuvia? ”Hirveen vaikeeta on
nimetä ketään tiettyä yhtä ihmistä, mulla on taipumus ihailla
ihmisiä ylipäätänsä ihan valtavasti. Tietysti sitten se
Ryhmäteatterin ”vanha jengi”, jokainen on haluamattaankin ollut
varmaan mulle teatterimielessä kasvatti-isänä ja – äitinä. Se
Ryhmiksen porukan voima oli ainakin siinä, et miten se koko homma
näyttäytyy ulospäin ja mitä ne tekee yhdessä. Vaikka siellä oli
loistavia yksilösuorituksiakin, niin se johtui siitä, että ne teki
nimenomaan yhdessä sitä hommaa.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Ryhmäteatterissa,
Kellariteatterissa, Q-teatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa,
Kansallisteatterissa, Turun Kaupunginteatterissa, Linnateatterissa,
Keski-Uudenmaan Teatterissa ja kohta olen Heinolan kesäteatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö. ”Tietyssä mielessä varmaan noi
Eduskunnat, I ja II, on ollu tosi tärkeitä niin töinä kuin
esityksinäkin, ja niissä pääsi rajattoman paljon tutkimaan sitä,
että pystyy tuottamaan erilaisia tyyppejä näyttämölle. Ilman
imitaatioita, ei pyritty siis matkimaan poliitikkoja tai muita, mutta
siitä on ollut ihan hirveästi hyötyä, et on päässyt
harjoittamaan itsestään sellaistakin puolta. Sit oon tehnyt kaksi
Tsehovia, Ivanovin ja Platonovin. Toinen oli Kaupunginteatterissa ja
toinen Kansallisteatterissa. Tosi tärkeitä klassisia naisrooleja,
ja varmaan niitä viimeisiä nuoren naisen rooleja, heh. Kohta mä
siirryn jo tuonne äitiosastolle. Tietenkin pitää myös sanoa, että
jokainen työ on kyllä järjettömän tärkeä.”
Onko sinulla jotain
roolihaavetta? ”Kyllä mulla on kaksi näytelmää, jotka mä
haluaisin tehdä, mutta ne vaatii vielä aikaa. Mä olen vielä liian
kokematon tekemään niitä. Toinen on Kuka pelkää Virginia Woolfia
ja toinen on Kohtauksia eräästä avioliitosta. Ne on jo teksteinä
todella hienoja ja ne roolit on vaan ihan mielettömät! Pitää
malttaa kypsyä ja odottaa ja toivoa, että tulee tilaisuus, et saisi
jonkun ohjaajan ylipuhuttua, et teeppä nyt tämä ja ota mut siihen
mukaan”, Pihla intoilee.
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita ihan kenet tahansa?
”Jos saisin olla kärpäsenä katossa seuraamassa, että miten Cate
Blanchett rakentaa roolihenkilöitään, niin luopuisin kaikesta
maallisesta omaisuudestani. Se on niin järjettömän hieno, että
mielelläni seuraisin häntä vierestä oppimismielessä, et miten
tätä työtä tehdään.”
Laulamisesta kun
tykkäät, niin kenen kanssa haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi
mahdollisesti kappale? ”Hehheh, me voitaisi vaikka meidän faijan
kanssa laulaa duetto, ja kun me molemmat lauletaan niin päin
helvettiä, et ehkä ne riitasoinnut jo yhdessä muodostaisi tosi
mielenkiintoisen uuden näkökulman musiikkiin. Biisinä voisi olla
vaikka Lentäjän poika”, Pihla nauraa ja tällä herkutellaan
hetki.
Mikä on parasta
teatterissa? ”Teatteri on sellainen henkinen suihku, joku
puhdistautumisen kokemus joka tapahtuu jollain tavalla aina; joskus
massiivisessa mielessä, joskus ihan pienesti. Tietysti on ihana
katsoa tosi taitavia näyttelijöitä ihan ammattimielessä, et miten
joku osaakin näytellä noin hienosti tai on ratkaissut jonkun asian
hienolla tavalla. Ylipäätänsä siinä on jotain niin uniikkia, kun
elävät ihmiset oikeassa tilanteessa, missä minä olen fyysisesti
läsnä katsojana, aina muuttaa jotakin, pesee jotain pois.”
Vähän samaa asiaa
vielä, mutta miten sinä määrittelisit käsitteen ”teatterin
taika”? ”Teatteriinhan liittyy tekijöiden ja katsojien välinen
sanaton sopimus, että tää on periaatteessa satua ja mikään tässä
ei ole totta, mutta yhdessä sovitaan, että uskotaan siihen. Ja
sitten kun tulee kuvioihin se teatterin taika, niin jollain tapaa
kaikki osapuolet hetkeksi unohtaa edes tehneensä mitään sopimusta,
vaan uskoo siihen, että kaikki on hetken aikaa totta. Samalla
tavalla se tietynlainen vilpittömyys, joka herää ihmisessä kun
näkee jotain niin hienoa, että tuntee olevansa lapsi jälleen ja
näkevänsä ensimmäistä kertaa teatteria.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Toiset ihmiset, eläimet, tarinat. En sillai
hakemalla haeskele mitään tietynlaisia hahmoja kun ihmisiä
katselen, mutta joskus toisilta voi napata jonkun fyysisen maneerin,
tietynlaisen puhetavan tai vaikkapa asenteen ja käyttää sitä
sitten myöhemmin, et noin tämä minun roolihahmoni voisi toimia
tässä tilanteessa ja reagoida näin.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Joo, ja joskus olen potenut todella pahastikin.
Nykyään se on onneksi lieventynyt. Joskus teatterikouluaikoihin se
oli niin paha, että tuntui oikeasti siltä, ettei pysty menemään
näyttämölle ja sitten vielä tuntui siltä, että aina käy niin,
että mulla menee jännitys fysiikkaan. Rupeaa tärisyttämään ihan
hirveän paljon ja aina käy niin, tai ainakin tuntuu siltä, että
heti siinä näytelmän alussa joutuu olemaan jonkun pienen esineen
kanssa tekemisissä. Vaikkapa pieni tassi ja kahvikuppi kädessä,
jotka sitten heti paljastaa sen jännityksen. Kauhea tutina ja
tärinä! Välillä meinaa jopa oksettaa. Noi on onneksi sellaisia
asioita, että niitä on pystynyt käsittelemään ja nyt se on vähän
helpottanut. Just tuossa Linnateatterin ”Pojan” ensi-illassa
puhuin, että meillä on ollut jo kaksi näytöstä tästä, et miksi
mua nyt ensi-illassa jännittää jostain syystä vielä enemmän, et
eihän tää poikkea niistä kahdesta aiemmasta mitenkään.
Seuraavassa näytöksessä ei sitten taas juurikaan jännittänyt.
Ihme homma. Kai se on joku liika kunnioitus sitä ensi-ilta -sanaa
kohtaan, tai joku psykologinen juttu. Jännää on myös se, että
eniten jännittää niitä kaikista rakkaimpia ihmisiä. Se on tosi
hassua, koska tietää että ne on mun puolella ja ei ne mua hylkää,
vaikka mä olisin kuinka huono. Siihen liittyy varmaan se, että
niiden ihmisten, jotka merkkaa mulle todella paljon, haluaisi näkevän
mut onnistumassa.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja/rituaaleja, joita toistat aina ennen esitystä? ”Mulla
on joskus ollut jotain tiettyjä juttuja, mutta oon jo tosi tosi
monta vuotta sitten päättänyt, että rikon niitä niin paljon kuin
mahdollista. Musta tuntuu siltä, että niistä tuli helpommin este
kuin turvaa. Jos joku ei menekään niin kuin sen kuuluisi mennä,
niin siitä tulee sellainen ihmeellinen olo, että se muka pääsi
vaikuttamaan siihen, että tänään meni huonommin kuin ennen. Mä
en halua uskoa siihen. Jollekin toiselle nää toimii tietysti eri
tavalla, mutta mulle toimii paremmin niin, että mitä vähemmän
toimii jonkun tietyn kaavan mukaan, niin sen parempi. Tekee vain
pakolliset asiat eikä niitäkään missään tietyssä
järjestyksessä. Sit vähän voi jotain lämmitellä ja venytellä
niin, että kroppa on virkeä, mut niitäkään ei minkään tietyn
rutiinin mukaan. Mä oon ollut taikauskoisuuteen taipuvainen hiukan,
ja sen takia oon myös pyrkinyt niistä samoista kaavoista pois,
muuten en muuta kerkeiskään tekemään kuin pahoja henkiä
karkottelemaan. Joskus piti kävellä aina jotain tiettyä reittiä
teatterille, ja muuta hassua. Mutta yks mulla on; mä en edelleenkään
mielellään viimeisen viikon aikana ennen ensi-iltaa pese
roolivaatteita, tosi kiva kertoa tää muuten nyt. Joskus en oo koko
harjoitusaikanakaan pessyt! Niihin pitää tarttua harjoituskaudesta
jotain tiettyä taikaa...” Pihla naurahtaa.
Oletko nähnyt
koskaan teatterin kummitusta? ”En ole nähnyt, mutta oon kyllä
aistinut ja jopa vähän kommunikoinutkin, aika monessakin eri
paikassa. Viimeksi Linnateatterissa. On vaan ollut sellainen fiilis,
että täällä on jotain ja oon saattanut harjoituksissa tai ennen
esitystä moikata sitä ja sanonut, että oothan meidän puolella
tänään.”
Kerro joku
kommellus. ”Tää menee nyt lapsuuteen taas. Tehtiin juurikin sitä
Sormusten herraa Suomenlinnassa ja tää on ensimmäinen
näyttelijäntyön oppi, minkä oon saanut. Se esityshän kesti kuusi
tuntia ja me lapset oltiin aina siinä alussa mukana, sit oli varmaan
pari tuntia kun oltiin seuraavan kerran ja sitten jos me pienimmät
jaksettiin valvoa ihan loppuun asti, niin sitten me oltiin vielä
siellä ihan lopussa. Koska se esitys kesti niin pitkään, niin me
lähdettiin aina välillä pois sieltä teatterilta ja kerran mentiin
uimaan. Esityksessä oli kohtaus, jossa hobitit on pimeässä ja
pienet haltiat tulee johdattamaan ne pimeydestä pois. No, me oltiin
uimassa ja sit mä sanoin, että meillä on niin kivaa täällä,
että ei meidän tartte sinne mennä, et kyllä ne aikuiset pärjää
siellä varmaan ilman meitäkin, kun mehän ollaan vaan lapsia ja
meillä on niin pienet roolit. No, hobitit oli pimeässä heiluneet
näyttämöllä ja odottaneet, että mistä ne pikku haltiattaret
tuleekaan... Niitä ei koskaan tullut, me vaan iloisina uitiin ja
leikittiin. Kyllä siitä sai sitten sen verran huutia jälkikäteen,
että ymmärsi nimenomaan sen, että jokaisella pienelläkin
roolilla, jopa sillä sinun lapsena näyttelemällä kuusella on oma
paikkansa ja merkityksensä siinä tarinassa. Toi on mulle
ensimmäinen konkreettinen oppi siitä, että mitä näyttelijät
tekee. Heh, kyllä ne hei on ollu kusessa ne jätkät siellä
näyttämöllä!” Pihla muistelee naureskellen.
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Tääkin menee lapsuuteen. Ja on kyllä vähän
hassukin, mutta ihan hyvä juttu. Mä oon ollut varmaankin 6-vuotias
ja tää liittyy koiran saamiseen ja paljolti siihen, että miksi
mulla nykyäänkin on koira. Me asuttiin äidin kanssa kesä
Etelä-Ranskassa tuttavien luona sellaisella maatilalla, jossa oli
paljon erilaisia eläimiä ja mä sain koko sen ihanan kesän mennä
ja olla siellä eläinten kanssa. Meno oli kuin jostain Disneyn
elokuvasta, vuohesta tuli mun paras ystäväni oikeesti ja sit siellä
oli karjalankarhukoira, joka sai pentuja ja synnytti ne yhteen
vajaan. Mulla ei ollut aiemmin ollut elämässäni sellaista
tilannetta, että saisin ihan milloin vain mennä niitä pentusia
katsomaan ja olla niiden kanssa. Mulla oli niin kova emovietti, että
mä kävin imettämässä niitä pienokaisia, yritin nostaa niitä
tähän kuusivuotiaan tisseille imetettäväksi, ettei niillä olisi
niin kova nälkä kun ne raasut itki siellä vajassa koko ajan. Voi
että. Sellaista kesää ei voi olla, saa olla eläinten kanssa
jatkuvasti ja pitää niistä huolta, ja elo oli kuin piirretyssä.
Ihanaa!” muistelee Pihla kaiholla.
Käytkö
seuraamassa muiden teatterien tarjontaa? ”Kyllä mä käyn, mutta
aktiiviosuustasoni vaihtelee. Joskus mä käyn tosi paljon ja joskus
vähän vähemmän. Välillä on niin, ettei kertakaikkiaan vaan
jaksa käydä katsomassa, kun on itsellä töitä niin paljon ja on
pää niin tukossa, ettei pystyisi ottamaan vastaan mitään.
Viimeksi mä kävin katsomassa Teatteri Avoimissa Ovissa Työmiehen
vaimon ensi-illan, se oli ihan tuossa pari päivää sitten.”
Tulevia roolejasi?
”Heinolan kesäteatteriin tulee kesäkuun puolivälissä
ensi-iltaan ”Ilmasta rahaa” ja sitten luvassa on kamerapuolen
juttuja myös. Tällä hetkellä olen HKT:n Onnelissa ja Annelissa
mukana, Linnateatterin ”Pojassa” ja lisäksi Stella Polariksen
improjutuissa.” (Huom. nämä olleet siis keväällä-kesällä 2014)
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa ohjata tai käsikirjoittaa jotain, vai oletko
kenties jo tehnyt niitä? ”Oon ollut käsikirjoittamassa
Q-teatterin näytelmää ”Täydellinen päivä” yhdessä Jussi
Nikkilän ja Elena Leeven kanssa. Ohjaaminen kiinnostaisi kyllä tosi
paljon, mutta kun en ole koskaan aiemmin tehnyt sitä, niin ajatus
siitä tuntuu oudolta, että menis nyt johonkin ohjaamaan ja ihmiset
vielä maksaisi siitä Se kynnys on aika korkea. Toivon toki, että
joskus saisin jossain muodossa kokeilla sitäkin.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Isäni sanoi mulle joskus kun olin teini-ikäinen ja
vaikea, että ”Tee ihan mitä vaan, mutta älä jää lillumaan!”
Ehkä se on sellainen, joka on kulkenut sitten mun mukanani.”
Mitä muuta
mahdollisesti haluaisit kertoa itsestäsi? ”Ainakin sen, että tää
yksi pieni lasillinen punaviiniä on tainnut nousta jo päähän
mulla, heh.”
Osaatko imitoida
ketään? ”Oon tosi yritteliäs, mutta tosi huono! Imitoin vähän
kaikkea, mutta helvetin huonosti.”
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla ja miksi? ”Mun on ihan pakko vastata
tähän, että Minni Hiiri ja ihan siitä syystä, että kun mä olin
ihan pieni tyttö, taas näitä lapsuusjuttuja, niin mulla oli
fiksaatio sekä Minni Hiireen että Disneyn Robin Hood-piirretyn
Marian-neitoon, joka oli kettu. Mä sain ihan järjettömiä
raivareita, kun mä halusin niin kovasti olla jompikumpi. Pompin
sängyllä ja huusin, että ”Haluan olla Minni Hiiri!” enkä
päässyt siitä millään yli. Siksi vastaan näin!”
Jos voisit viettää
päivän miehenä, mitä tekisit? ”Ekana mä kävelisin ulkona ja
pissaisin jokaiseen kadunkulmaan silloin kun pissattaa. Ja
helikopteria heiluttelisin ehdottomasti, luulen että menisi
muutenkin sinne penisorigamiosastolle hyvin vahvasti. En edes nousisi
sängystä koko päivänä! Vääntelisin vehkeitäni vaan”, Pihla
nauraa ja tähän taas takerrutaan toviksi.
Jos ihminen menisi
syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Ottaisin juustoja ja hilloja ihan hirveesti, ja ihania
hömppätelkkasarjoja. Musta olisi aivan ihana ajatus, että voisi
vetäytyä puoleksi vuodeksi johonkin koloon, syödä juustoja ja
juoda hyvää punaviiniä. Ja lisäksi siellä pitäisi olla joku
laite, joka hieroisi jalkapohjia koko ajan. Ah!”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Sinne ottaisin
varmaankin kyniä ja paperia ja sen takia, että sieltä puusta
avautuisi isompi maisema ja siellä voisi kirjoitella ja piirtää.
Saako sinne majaan tuoda kavereita? Mä perustaisin sinne kerhon,
joku ”Huonon huumorin kerho”. Kaikkien pitäisi kertoa tosi
huonoja vitsejä koko ajan. Eväänä siellä olisi voileipiä ja gin
toniceja.”
Jos voisit palata
aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon,
minne menisit? ”Mä haluaisin mennä Bob Marleyn keikalle. Sit mä
haluaisin mennä Globe-teatteriin katsomaan jotain Shakespearen
esitystä ja lisäksi haluaisin kokea hetken heti alkuräjähdyksen
jälkeen.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Menen pitämään ystävälleni seuraa, kun se pakkaa
muuttolaatikoitaan.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Uni
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Lipasto
Mikä sytyttää
sinut? - Rakkaus
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Haju
Suosikkikirosanasi?
- Vittu
Mitä ääntä
rakastat? - Surinaa
Mitä ääntä
inhoat? - Metallinen ääni, mikä tulee päänsäryn yhteydessä
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Lentäjä
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Poliitikko
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Ota rennosti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).