Kristo Salmisen
tapasin lokakuun alussa 2014 Public Cornerissa Helsingissä.
Vuonna 1972
syntynyt Kristo on horoskoopiltaan leijona. ”Helsingistä oon
kotoisin. Turussa oon asunut ihan lapsena vanhempieni (Esko Salminen
ja Heidi Krohn) töiden takia. Olin 5-6- vuotias, kun sit muutettiin
takaisin tänne Helsinkiin. Tällä hetkellä mä asun perheeni
kanssa Espoossa.”
Mitä harrastat?
”Oon tehnyt lisäduunina näyttämötaistelujuttuja ja se on mulle
myös tavallaan harrastus, kaikki mikä tavalla tai toisella sivuaa
kamppailulajeja. Kun on kolme lasta, harrastukset on tätänykyä
luokkaa liikunta ja lukeminen, jos niitä ehtisi edes joskus
tekemään. Ei mitään sen suurempia.”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”Mä oon soittanut bassoa 15-vuotiaasta asti,
kävin silloin puoli vuotta tunneilla ja saavutin sen tason, minkä
siinä ajassa voi saavuttaa. Sillä samalla tasolla mä olen pysynyt
siitä lähtien. Välillä oon ollut piiiiitkät pätkät soittamatta
ja sit esimerkiksi Kansallisteatterin Tuntemattomassa sotilaassa mä
soitin kontrabassoa ja elvytin sen taidon, jonka olin saanut aikanaan
puolen vuoden soittamisen jälkeen. Monihan on sitä mieltä, että
näillä taidoilla mulle olisi keikkaa basistina luvassa vaikka
kuinka paljon!” naurahtaa Kristo.
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi/erityistaidoksesi?
”Uuuuu! Omasta mielestäni mä oon mielettömän helppo ohjattava,
mutta tätä pitäisi ehkä kysyä myös joltain ohjaajalta. Voi
olla, että vastaus olisi ihan päinvastainen. Mä olen aika
monipuolinen, olen tehnyt paljon erilaisia juttuja ja selvinnyt
niistä, jos näin voi sanoa. Tää on arvostelulaji, mutta eri
tavalla kuin esim. viisottelu. Joku urheilija voi sanoa, että kuula
sujuu hyvin mutta keihäs ei. Kyllä mä mielestäni pyrin aina
kuuntelemaan ohjaajaa ja olemaan monipuolinen. Näyttämötaistelu on
joo eräänlainen erikoistaito, mutta niin vähän sellaisia juttuja
tehdään, missä pääsisi itse käyttämään niitä taitoja
näyttelijänä. Kun on mukana repertuaariteatterissa, aika vähän
esim. seikkailujuttuja ja muita tulee vastaan. Niitä tehdään
sitten kesäteattereissa enemmänkin, aina ei ole voimia ja
resursseja lähteä enää kesällä niihin mukaan.
Näyttämötaistelukoreografioita olen kyllä tehnyt esim.
Kansalliseen useampia ja Kaupunginteatteriin, Kouvolaan Hamletiin ja
Työvikseen Kahden herran palvelijaan, eli aika paljon jossain
vaiheessa. Suomenlinnassa meni muinoin Veljeni Leijonamieli, siinä
sain itsekin tapella mukana.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Ehkä se soittotaito olisi
just sellainen. Osaisi suvereenisti soittaa. Ja kyllä mä hyviä
laulajiakin ihailen, itse pystyn ns. kansanlaulutyyppisiin
rallatteluihin. Oon itse asiassa aika kova musikaalifani ja niitä
musikaalilaulajia katson ihan erityisellä kiinnostuksella.
Musiikissa on voimaa, siinä on niin paljon kaikkea! Meidän homma on
vähän toisenlaista, vaikka ei tässäkään mitään valittamista
ole.”
Olet
teatteriperheestä. Oliko sinulle jo lapsena selvää, että
sinustakin tulee näyttelijä? ”Ei oikeastaan. Lapsena halusin,
että musta tulee puuseppä. Olin ammattikoulussa puutekniikan
peruslinjalla ja tavallaan sitten parin telomisenkin jälkeen
tajusin, että se ei oo ihan mua varten sittenkään. Peruskoulun ja
Teatterikoulun välissä mä tein aika paljon kaikenlaisia
hanttihommia, olin esimerkiksi lähettinä. Olen mä harrastanut
teatteria, ja on se teatteriasia koko ajan aika voimakkaasti ollut
”alla”, kun on nähnyt niin älyttömästi kaikenlaista pienestä
pitäen. Siinä tietyssä välissä mulla oli voimakas teini-ikäisen
kapinavaihe, et en halua tehdä niin kuin mun vanhempani ovat
tehneet. Sen vaiheen jälkeen taisi mutsi sanoa mulle suoraan, että
nyt on perseen noustava sohvalta ja jotain täytyy tapahtua.
18-vuotiaana menin sitten Teatterikoulun karsintoihin ja yksi syy
siihen, että pääsin sisään oli varmaan se, että menin sinne
aika naiivina ja lapsekkain, avoimin mielin. Rentona. Jos olisin
pudonnut jatkosta, en tiedä olisinko enää ikinä päässyt sinne,
koska kynnys olisi ollut niin korkea. Kouluaikana kävin sitten
välissä intin (itse asiassa Parolannummella, Hämeenlinnan yössäkin
tuli käytyä kerran heilumassa), eli koulu kesti viisi vuotta ja
valmistuin 1997”, Kristo muistelee.
Muut mahdolliset
opinnot? ”No puoli vuotta ”Vallilan Yliopistoa” eli Vallilan
ammattikoulua ja lisäksi ne näyttämötaisteluopinnot Lontoossa.”
Kristo poseeraa Kansallisteatterin edessä / (c) Teatterikärpänen |
Mitä mahdollisesti
tekisit, jos et olisi tällä alalla? ”Joskus huonona päivänä
olen koittanut kaikenlaista miettiä, mutta mitään en ole vielä
keksinyt. Kun on peruskoulupohjainen maisteri ja 42-vuotias mies,
niin ei ihan hirveesti mahdollisuuksia ole. Plus että osa ihmisistä
tunnistaa kyllä naaman, niin mahdollisen mussutuksen takia on
vaikeeta kuvitella, että olisin vaikkapa ravintolassa tiskin takana
hommissa tai ovella portsarina! Leikki sikseen, olen mä tätä
vakavasti ajatellut, mutta mitään muuta en ole keksinyt. Nuorena mä
haaveilin veneenrakentamisesta. Jos nyt oikein fantasioidaan, niin
olisi mahtavaa tehdä itse huonekaluja, ei minään sarjatuotantona
vaan yksittäiskappaleina. Yhä mä palvon niitä jakkaroita ja
kukkapöytiä, joita meillä himassa pyörii sen mun lyhyen
opintojaksoni jäljiltä. Ne on kestäviä, täyttä puuta ja ihan
kelvollista käsityötä!”
Miksi olet
näyttelijä (etkä puuseppä) ? ”Niinpä! Asiahan on niin, että
pelkästä rahasta tätä ei tekisi hullukaan. Sitä on ihan
mahdotonta ajatellakin, että niin olisi. Ihmiset pistää tässä
itsensä niin likoon ja aina se ei onnistu. Yritystä kuitenkin aina
on, ja sekin aiheuttaa oman tuskaisuutensa. Kai se on niin, että
tähän jää koukkuun, siihen adrenaliiniin ja hyviin hetkiin, joita
ei vaihtaisi kyllä mihinkään. Joku klassinen laulaja sanoi joskus
näin, että ”Ääni toimii kerran vuodessa, ja jos silloin sattuu
olemaan vielä konsertti samana päivänä, niin ai että se on hieno
juttu!” Vähän samalla meiningillä mennään. Kyllä mä sitä
välillä itsekin mietin, että mikä tässä on se juttu. On tää
aika jännää, ja välillä vähän liiankin jännää. Lisäksi
tarinat, illuusiot, yhteinen sopimus – ja kaikki se kun osuu
kohdalleen.”
Miten ajatuksesi
itse näyttelijän työstä ovat muuttuneet tässä vuosien varrella,
vai ovatko muuttuneet? ”Nuorena mulla oli järjettömiä visioita
ja nyt vuosien myötä oon yrittänyt yksinkertaistaa omaa
tekemistäni niin paljon kuin mahdollista. Päästäkseen johonkin
sellaiseen, joka luo vaikutelman hienosta ja monimutkaisesta
ajattelusta, on kuitenkin lähdettävä ihan nollasta ja ”missä
tuoli on, istuuko tää tyyppi jossakin”-tyylisesti. Nuorempana
ajettelin, että mukana on enemmän filosofiaa ja teoriaa.
Lähtökohtaisesti se on niin, että esitys ei pelkästään
miettimällä synny, vaan se pitää myös tehdä. Asioiden
konkretisoituminen ja käytännöllistyminen on tullut mukaan.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urallasi saanut ja mistä/keneltä se on
tullut? ”Se on ehkäpä omiin ja porukan valintoihin luottaminen.
Kukaan muu sitä juttua ei tee. Vaikea kysymys muuten! Tää on
tullut jo vuosia sitten mukaan. Jokainen katsoja muodostaa oman
mielipiteensä esityksestä ja välillä tuntuu siltä, että kaikki
ovat nähneet ihan eri jutun. Kaiken tämän keskellä pitää silti
luottaa omaan tekemiseensä ja uskoa omaan juttuunsa
ristiriitaisenkin palautteen jälkeen. En tarkoita nyt sitä, että
jääräpäisesti pidetään kiinni omista näkemyksistä, pitää
osata myös ottaa tarvittaessa opikseen.”
Onko sinulla
mahdollisesti omia esikuvia, joita erityisesti ihailet tai arvostat?
”Niitä on monia, mä olen hakenut paloja sieltä sun täältä ja
siitä kaikesta on mulle muodostunut jotain, mikä nyt ei välttämättä
tarkoita ”idolia” sillai henkilökohtaisesti. Muistan kyllä,
että leffapuolelta mulle oli tärkeitä nää, jotka on 70-luvulla
nousseet esiin. De Nirot ja muut. Lapsena olen nähnyt paljon
erilaisia juttuja ja muistan, että esim. Hannu Lauri kolisi ihan
täysillä.”
Jos saisit
maailmasta valita ihan kenet tahansa, kuka olisi unelmiesi
vastanäyttelijä? ”Philip Seymour Hoffman tuli miettimättä ekana
mieleeni. Leffoissaan hän oli niin raaka ja läsnäoleva, voisi olla
järisyttävä kokemus päästä (tai joutua) hänen kanssaan
lavalle.”
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kappale? ”Heh, Céline
Dionin kanssa! Hahhah! Vitsi kun en nyt muista niitä biisien nimiä,
mutta kaikki ne, joissa on pitkiä ja korkeita ääniä. Tää olis
kyllä niin suhteeton ajatus laulaa hänen kanssaan, Céline saisi
valita biisin ja mä komppaisin mukana. Mutta oikeasti, olen
onnellinen siitä, että sain aikoja sitten laulaa Vesku Loirin
kanssa JP Siilin elokuvassa ”Ruuvimies” kappaleen Lännen lokari.
Siitä paremmaksi mun urallani ei duetot enää varmaankaan tule.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Helsingin Kaupunginteatterissa,
Ryhmäteatterissa, Kansallisteatterissa, KOM-teatterissa ja Oulun
Kaupunginteatterissa (tein yllättäen yhden paikkauksen, tein
koreografiaa siellä ja yksi teloi itsensä, olin mukana enskarissa
ja parissa muussakin näytöksessä).”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö. ”Paavo Westerbergin jutut on olleet
tärkeitä. ”Kotiin ennen pimeää” meni Willensaunassa ja se oli
ensimmäinen Paavon kanssa tekemäni juttu ja hyvin merkittävä.
Smedsin Tuntematon sotilas oli kokonaisuutena tosi kova juttu ja nyt
tämä Vanja-eno.”
Miten sinä
määrittelisit sanaparin ”teatterin taika”? ”Se on just se,
mitä mainitsin tuossa aiemminkin jo. Illuusion syntyminen.
Parikymppinen mies tulee ja sanoo olevansa isäni, ja katsojat
nyökyttelee mukana että kyllä vaan. Luovutaan epäuskosta ja
annetaan tilanteelle mahdollisuus. Kaikesta mahdottomuudesta
huolimatta asiat ovatkin mahdollisia ja herättävät kiinnostuksen,
että mitäs seuraavaksi, ja siinä on teatterin taika.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä? ”Kyllä, en osaa tosin
sanoa, että missä se raja kulkee. Tietynlainen jännitys on aina
päällä.”
Onko sinulla omia
rutiineja tai rituaaleja, joita toistat ennen esitystä tai
esityspäivinä? ”Mulla on niin, että kaiken täytyy tapahtua
samalla tavalla kuin on tapahtunut harjoituksissa ja ennakoissa.
Useimmiten mä avaan ääntä ja venyttelen vähän kroppaa. Ei mulla
mitään onnenkalsareita ole tai että niitä ei saisi pestä
esityskauden aikana. Hahhah, koko ura samoilla kalsareilla!”
Kerro joku
kommellus. ”Voi vitsi, ei mulle tuu oikein mitään mieleen.
Harrastaja-ajoiltani muistan sellaisen tapauksen, että oltiin
amatöörimäisesti ladattu semmoinen lelumainen starttipistooli
liian aikaisin ja mun piti uhata sillä jotain. Siinä kohtauksessa
piti siis vasta uhkailla sen aseen kanssa ja koska olin niin
jännittynyt, mä painoinkin liipaisimesta ja ammuin parista metristä
suoraan päin. Vastanäyttelijä taisi katsoa mua vaan suoraan ja
sanoi ”Ohi!” Ja onhan näitä tarinoita. Yksikin näytelmä
kertoo miehestä, jolla on kallisarvoinen kitara ja siitä kerrotaan
koko näytelmän ajan ja loppuhuipennuksena se rikotaan, ja kerran
oli käynyt niin, että jo toisessa kohtauksessa joku oli istunut
vahingossa sen kitaran päälle. Siitä oli varmasti helppo
jatkaa...”
Tulevia rooleja tai
muita töitäsi? ”Vanja-enon enskarista on sen verran vähän
aikaa, että just tällä hetkellä ei ole sellaista oloakaan, että
haluaisin mennä heti uutta kohti. Suunnitelmia on, mutta ei mitään
julkistettavaa.”
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa ohjata tai käsikirjoittaa jotain? ”Ohjaaminen
olisi mua lähempänä, pöytälaatikkoon en ole kirjoitellut mitään.
Näytteleminen on kuitenkin nyt aika kivassa vaiheessa, joten ei
mulla ole suurta tarvetta ohjaamiseen tai kirjoittamiseen.”
Onko jotain muuta,
mitä ehdottomasti haluaisit itsestäsi kertoa? ”Mä oon opetellut
veitsienteroittamista! Tykkään teroitella veitsiä japanilaisella
vesikivellä. Se on jostain syystä tosi terapeuttista ja todella
kivaa. Siitähän mulle uusi ura urkenisi, perustettaisi kaikkien
puusepän ammatista haaveilevien kollegojen kanssa verstas, ja mä
siellä pitäisin kaikki työkalut terävinä!”
Osaatko imitoida
ketään? ”En osaa. Paitsi kerran olin tekemässä yhtä spiikkiä,
ja yllättäen tuli täydellinen Heikki Kahila-ääni. ”Terve
terve, tässä on Heikki”. Vahingossa olen siis häntä imitoinut.
Mulla on ilmeisesti piileviä kykyjä siis ainakin hänen
imitoimiseensa. Oon yrittänyt imitoida Jukka Puotilaa Jukka
Puotilalle usein ja ihan väsymykseen asti, tähän mennessä ei oo
vielä natsannut.”
Mikä
sarjakuvahahmo tai vastaava haluaisit olla ja miksi? ”Kapteeni
Amerikka! Olis just niin törkeetä tähän maailman aikaan olla
Kapteeni Amerikka.”
Jos saisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Miks mulle tulee ekana mieleen,
että lähtisin kylpylään? Näin suppea käsityskö mulla on
naisten touhuista? Ja mitäs tää mun kännykän timer nyt meinaa?
Heh, se ilmoittaa nyt että olisiko aika jo jumpata.”
Jos ihminen
vetäytyisi syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät
kesken kaiken? ”Tympeetä vastata, mutta ottaisin iPadin. Ei kun mä
ottaisin mun terotuskivet ja sata keittiöveistä ja ison pötkön
salamia, jota voisi niillä terävillä veitsillä vuoleskella
suuhun. Juotavaksi kylmää Koskenkorvaa.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Tikkaat!”
Jos saisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? ”Ekaksi tuli mieleen Julius Caesarin
salamurha. Hitlerin bunkkeri. Jeesuksen jutut, Kaanaan häät. Olisi
hienoa nähdä ihmisten ilmeet.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Menen Kansallisteatterille pukuhuoneeseeni, nostan
jalat ylös ja pötköttelen hetken aikaa, ehkä vähän
torkahdankin. Illalla on sitten Vanja-enon esitys.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Mehustin. Onks semmoista sanaa edes? (naurua)
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Räkä
- Mikä sytyttää
sinut? - Ystävällisyys
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Julmuus
-
Suosikkikirosanasi? - Vittu
- Mitä ääntä
rakastat? - Omien lasteni jokeltelu
- Mitä ääntä
inhoat? - Piikkaamista klo 6.30 aamulla
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Sokerileipurin ammattia
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Teloitusjoukoissa
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Nonni!
Kiitos Talle taas mielenkiintoisesta haastattelusta! Kristo Salminen on ollut jonkinlainen idoli meikäläiselle sen jälkeen, kun näin lukiossa Kansiksen Illuusion. Ai että se oli hieno! Kiva oli siis lukea herran mietteitä ja mielipiteitä.
VastaaPoista