Janne Kallioniemen
tapasin heinäkuun puolivälissä 2014 Kahvila Kaffilassa
Tampereella.
Vuonna 1973
syntynyt Janne on horoskoopiltaan vesimies. ”Mä oon syntynyt
Tampereella ja elänytkin täällä pitkään. Muistaakseni
6-vuotiaana me muutettiin Kangasalle, jossa asuin koko kouluaikani.
Muutin sit takaisin tänne. Lahdessa oon asunut kuusi vuotta, olin
Lahden Kaupunginteatterissa kiinnityksellä heti valmistumiseni
jälkeen vuodesta 1999.”
Mitä harrastat?
”Kyllä mä yritän pitää itteni fyysisesti kunnossa, niin paljon
kuin se vaan on mahdollista. Nostelen puntteja, teen
pilates-tyyppisiä harjoitteita, juoksen. Toinen harrastus on sitten
ihan oleminen ja hengittäminen, olen sen löytänyt vasta tässä
ihan lähiaikoina. Se on erittäin tärkeä harrastusmuoto, joka
tuppaa vähän unohtumaan. Kuuntelen myös mielelläni radion
puheohjelmia ja etenkin henkilöhaastatteluja. Kyllä mä luenkin
välillä, ja leffoja katselen sitten kun muu porukka on iltaisin
nukahtanut, mutta niitä en laske harrastuksiksi.”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”En, ja se mua harmittaa. Saan kitarasta jotain
perussointuja kyllä irti. Silloin kun olin Lahdessa, niin sinnehän
tuli Beatles Story ja mä olin siinä alkuperäisessä porukassa
mukana. Ehdittiin varmaan yli puoli vuotta treenata bändinä ja
mulle opetettiin ”skebaa” ihan kädestäpitäen, että kyllä
kitarasta jotain sain irti, mutta ei sitä kyllä soittamiseksi voi
sanoa. Jos joku harmittaa niin se, etten ole ottanut mitään
soitinta haltuun kunnolla. Mä oon aika lyhytjännitteinen
harjoittelun suhteen, jossain urkutunneillakin tuli käytyä
muinoin”, Janne harmittelee.
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi? ”Mä osaan nauraa
itselleni enkä jaksa ottaa itseäni kauheen vakavasti. Mä oon
fyysisesti aika notkea ja mielelläni rakennankin fysiikkaa
rooleihin. Ainakin se kiinnostaa mua. En oo laulutaidollisesti
esimerkiksi kauhean lahjakas, eli siinä mielessä ei oo mitään
erityistaitoja. Paitsi että oonhan mä näytellyt yhden roolin
venäjäksi Tampereen Teatterissa Euroopan taivaan alla –
näytelmässä, eli onhan se kyllä eräänlainen erikoistaito. Mä
olin koko ajan lavalla ja puhuin muitakin kieliä kuin venäjää,
eli ehkä joku kielien haltuunotto voisi olla yksi vahvuus. Mä oon
lukenut joskus venäjää. Tampereen Yliopistoon pääsi helpoiten
sisään kääntäjänlaitokselle venäjällä, jota olin lukenut
lukiossa lyhyen kurssin. Vuoden siellä opiskelin, ja sit pääsinkin
Nätylle.”
Mikä olisi
soittotaidon lisäksi sellainen taito, jonka haluaisit osata?
”Olishan niitä moniakin taitoja, joista olisi hyötyä tällä
alalla. Miimi olisi hienoa! Laulutaito olisi tietysti myös plussaa,
siis että osaisi laulaa oikein hyvin. Laitosteatterissa ohjelmisto
rakentuu usein niin, että se määrittävä on iso musikaali ja
siihen tulee roolitetuksi ne jotka osaa laulaa. Sitä en itse
haikaile niin paljon.”
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Ihan kärkeen on kerrottava, että edesmenneellä
mummollani oli kuulemma Ansa Ikosen kumisaappaat vintillä, en sitä
itse päässyt kylläkään todistamaan. Mun äitini on
lastenkirjailija ja kirjoittanut koko elämänsä, mutta teatterin
puolelta ei ole kyllä muita.”
Milloin olet
kiinnostunut teatterista/näyttelemisestä? ”Mitä pitempään tätä
hommaa on katsonut, niin sitä karkeammin pystyy jakamaan niin, että
on väkeä, jotka on aina halunnu tälle alalle ja sitten on niitä,
jotka on pelänny ja ollu todella ujoja. Mä kuulun siihen
jälkimmäiseen porukkaan. Mä vihasin esiintymistä ihan lukioon
asti, oli todella ahdistavaa olla ylipäätään missään esillä.
En tiedä mitä lukiossa oikein sitten tapahtui. Huulenheittoa
harrastin aina ja yksi äidinkielenopettaja katseli sitä mun
touhuani ja sai huijattua mut yhteen koulunäytelmään mukaan. En
tiedä vieläkään miten se onnistui siinä, mutta yhtäkkiä
tajusin olevani lavalla höpöttelemässä tooga päällä ja ihmiset
nauraa mun jutuilleni. Tajusin siinä, että tähän ei kuole ja että
täähän voiskin olla hyvä vaihtoehto, kun ei musta
ammattikiekkoilijaakaan tullut. Seuraavana jouluna olin joulujuhlissa
äärimmäisen laiha ja kärttyisä joulupukki, joka jakoi aika
erikoiseen sävyyn opettajille lahjoja. Sain siitäkin hyvät
aplodit, ja näiden parin kokemuksen perusteella päättelin, että
tässähän voiskin olla jotain. Tet-jaksonkin tein sit Työviksessä,
kolme päivää katselin harjoituksia. Käänteentekevä esitys oli
sitten Kellopeliappelsiini ja Ola Tuomisen roolisuoritus siinä, oon
tän maininnut ennenkin ja sanonut Olalle itselleenkin. Se kolahti
nuoreen mieheen ja kovaa. Ylioppilasteatterissa olin sit vuoden,
samaan aikaan kun opiskelin venäjää. Siinä jo hokasin, että ei
musta kääntäjää tule ja päätin pyrkiä Nätyyn. Olin pyrkinyt
aiemminkin, ja tokalla kerralla pääsin sisälle vuonna 1995. Jos en
olisi päässyt, en tiedä mitä olisin tehnyt. Olisin jäänyt
varmaan YT:lle hengailemaan. Hainhan mä kerran TeaKiinkin, taisi
olla sama vuosi kun pääsin ylioppilaaksi. En tajunnut siellä
mistään mitään ja lensin samantein pihalle”, Janne kertoo
päätään pudistellen.
Mikä sinulla oli
kirjallisen lopputyön aiheena? ”Hämärästi muistan, että se
käsitteli improvisaation ja muodon välistä suhdetta teatterissa.
Sama asia mua kiinnostaa edelleenkin, eli kuinka tiukaksi esitys
ohjataan ja jääkö sinne väliin tilaa. Mä rakastan esityksiä,
jotka on tosi väljiä ja mun mielestä esim. Kari Heiskanen on siinä
ihan nero, hän jättää esitykseen aina happea mukaan.
Katsojallekin jätetään tilaa oivaltaa asioita.”
Onko käynyt
mielessä missään välissä tässä 15 vuoden aikana, että
vaihtaisit alaa? ”Ei oikeestaan. Aina välillä tulee lähinnä
työaikojen takia kaikkea mieleen ja monenlaisia ailahduksia, mutta
kyllä mä niin paljon tästä hommasta kuitenkin tykkään, että
jos mä nyt jotain muuta alaa koittaisin välissä, niin kyllä mä
kuitenkin takaisin palaisin jollakin lailla. Vaikka tässä on
miinusmerkkejä paljon, lähinnä suhteessa normaaliin perhe-elämään,
niin on tässä hirvittävä määrä plussaakin. Mä koen olevani
etuoikeutettu tässä hommassa, et vaikeeta mun on nähdä mitään
muuta. Nyt tähän on rinnalle tullut vielä käsikirjoittaminenkin
ja äänityöt radiolle, ja se on tuonut uutta mun työhöni. Näen
vähän paremmin, mistä osa-alueista kokonaisuus rakentuu. Millä
alalla mahdollisesti olisin, jos en olisi tällä alalla? Tosi
vaikeeta sanoa. Mä olisin henkinen johtaja, heh. Vaahtosammuttimen
kokoisena mä mietin, että musta tulee ammattilaisjääkiekkoilija,
mutta aika nopeasti se sitten valkeni, että ei musta tule.”
(c) Teatterikärpänen |
Miksi olet
näyttelijä? ”Alkeellisella keittiöpsykologialla mä olen sen
jotenkin niin johdatellut, että jostain pelosta ja itsetunnosta se
lähtee, ja halusta että ihmiset tykkäisi. Lukiovaiheessa mentiin
sitten pelon yli ja tajusi sen kääntöpuolen, ja siitähän
aukesikin ihan uudet kuviot. Mä oon tietysti muuttunut ihmisenäkin
tosi paljon, enhän mä ennen osannut keskustella edes kenenkään
kanssa! Tää on hirveen palkitsevaa. Mä tykkään todella paljon
tehdä ihmisten kanssa ja tykkään harjoitteluvaiheesta tosi paljon,
siinä keksitään ja luodaan jotain uutta koko ajan.
Yhdessäfuntsailun ja leikkimisen ilo on niin iso mulle, että mä
jaksaisin harjoitella vaikka kuinka kauan. Uusien asioiden etsiminen
on musta ihan helvetin nastaa.”
Miten ajatuksesi
itse näyttelijän työstä ovat muuttuneet tässä vuosien varrella?
”Onhan se muuttunut laaja-alaisemmaksi ja jotenkin oon alkanut
tajuta enemmän kokonaisuuksia ja sitä, että kaikki mitä lavalla
tapahtuu on tärkeää, eikä se että mitä ”minä” siellä
teen. Monen ihmisen summa on aina huikeampi kuin yksittäisen
näyttelijän huikeakin suoritus. Joku huima monologi näytelmän
sisällä ei sitä pelasta, jos homma muuten ei toimi.
Joukkuepeli-ajatus on lisääntynyt, ja vuorovaikutus. Edelleenkään
mua ei hirveästi kiinnosta monologit, mulla pitää olla
vähintäänkin joku, jonka kanssa käydä dialogia. Jossain
vaiheessa se tuli yllätyksenä, että vaikka olisi kuinka kokenut
näyttelijä, niin periaatteessa lähtötilanne on kuitenkin kaikilla
aina sama, kun lähdetään harjoittelemaan uutta. Tietysti joillakin
voi olla jotain erityistaitoja, jotka helpottaa aloittamista, mutta
silti se maailma pitää aina ensin luoda yhdessä. Yksi iso asia,
joka on muuttunut on ehkä suorittaminen. Se on hävinnyt, tai
ainakin sitä on huomattavasti vähemmän kuin urani alussa.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urallasi saanut ja keneltä tai mistä se
on tullut? ”Kyllä se tuolta Nätystä tulee, ja miten
laaja-alaisesti Hanno Eskola meidät opetti lukemaan näytelmiä,
kolmiulotteisesti. Et hahmottaa koko sen tilanteen ja itsensä
suhteessa siihen. Lisäksi sitten se, ettei olisi välttämättä
aina ensimmäiseksi se ilmeinen ratkaisu, vaan että sieltä voisi
löytyä jotain muutakin kenties. Sit Peltolan Sirkun kanssa oon
tehnyt tosi monta juttua, ja niissä on aina ihan oma maailmansa ja
atmosfäärinsä. Häneltä oon saanut paljon itseluottamusta, ja sit
Kari Heiskanen on tosi voimakas vaikuttaja mulle. Hänen
ohjauksessaan oon saanut olla kolme kertaa, ja hän on opettanut
näyttelijäntyöstä sen, että vaikka mitään ei oikeastaan
tietäisi siitä mitä tapahtuu, niin ehdottomalla sisäisellä
itsevarmuudella voi tehdä melkein mitä vaan. Pää pystyssä ja
rinta rottingilla! Heiskanen on hieno ihminen, ja lisäksi vielä
järkyttävän karismaattinen ja älykäs. Hän on iso esikuva
mulle.”
Kas, seuraava
kysymys koskeekin esikuvia. Kenen uraa arvostat tai ihailet
erityisesti? ”Kyllä se Heiskanen on ihan ykkönen, monessakin
suhteessa. Eilen olin pikaisesti yhteyksissä Risto Salmeen, ja herra
varjele sitä rauhaa ja kokemusta, mitä hänellä on. Kyllä mä
Martti Suosaloa ihailen myös, se fyysinen notkeus ja metamorfoosi
joksikin muuksi aina roolissa, ja sitten samaan aikaan todella
uskottavia, realistisia elokuvarooleja. Suomessa on valtava määrä
tosi upeita tyyppejä. Ulkomailta sitten Al Pacino ja Mikael
Persbrandt nyt ainakin.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita maailmasta ihan kenet
tahansa? ”Edward Norton on tosi kiinnostava näyttelijä, ja sitten
mua kiehtoo osasto Jim Carrey/Sacha Baron Cohen/Ricky Gervais.
Arvostan sellaista röyhkeää, anarkistista huumoria. John Cleese
menee samaan porukkaan vielä.”
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kappale? ”Haluaisin laulaa
dueton lapsenlapsenlapseni kanssa.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Työviksessä, Tampereen
Teatterissa, Lahden Kaupunginteatterissa, Hämeenlinnan
Kaupunginteatterissa Bones-näytelmässä, Turun Kaupunginteatterissa
tehtiin kouluaikana Merlin, Pyynikin kesäteatterissa,
Kaapelitehtaalla näyttelin Rikhard III:ta, Längelmäellä tehtiin
Tuntematon sotilas joskus kauan sitten ja Kolin kesäteatterissa olin
parina kesänä. Siinäpä ne taitaa ollakin.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö. ”Mä en nykyään aattele niitä
sillai rooleina, vaan mä aattelen ne kokonaisuuksina. Sen takia nää
kokemukset, kuten Pyynikin Rauta-aika, Työviksen Paniikki ja Lahden
Seitsemän veljestä, liittyy hyvin voimakkaasti siihen työryhmään.
Amadeus Lahdessa oli hieno, Työviksessä Kauppamatkustajan kuolema
myös, joka on mielestäni maailman parhaimpia näytelmiä. En pysty
yhtä yksittäistä roolityötä sieltä nostamaan. Vaikka tosi
paljon oon saanut tehdä isoja, kantavia rooleja Lahdesta lähtien,
niin ei silti tunnu tärkeältä miettiä niitä siltä kantilta”,
pohtii Janne.
Onko sinulla jotain
roolihaavetta? ”Peer Gyntiä mä aina tasaisin väliajoin
pyörittelen mielessäni, se näytelmä itsessään on niin kiehtova.
Aleksis Kiven Kullervo myös kiinnostaa noin näytelmänä, mutta en
mä niitä rooleina haikaile. En myöskään muista, että olisin
urani aikanakaan kovasti minkään tietyn roolin perään ollut. Mä
uppoudun aina siihen, mitä kulloinkin tehdään.”
Mikä on mielestäsi
parasta teatterissa noin yleensä? ”Kyllä se yhdessä keksiminen,
brainstorming, on parasta; silloin kun se lähtee tuottamaan uusia
asioita. Siitä mä nautin ihan hirveän paljon. Pelataan yhdessä
sellaista peliä, jonka lopputuloksesta ei välttämättä tiedä
mitään, ei ole aavistustakaan miten se peli päättyy.
Parhaimmillaan esityksestä muodostuu lähes hengellinen kokemus,
kaikki ollaan yhdessä samassa harhassa hetken aikaa. Niitä joskus
tapahtuu, jos on tapahtuakseen. Jotain maagista siinä on.”
Jaahas, taas
vastasit vähän jo seuraavaan kysymykseen, eli määrittele
”teatterin taika”. ”Ei oo totta! Oonks mä vastannut yhteenkään
kysymykseen suoraan? Lopussahan sä voit sanoa, että mä en oo
vastannut yhteenkään kysymykseen ja otetaan alusta koko homma. Se
taika on se, että ihmiset on yhdessä hetken aikaa jossain ihan
muualla, mikä se todellinen tilanne on. Kaikki tietää, että
ulkopuolella on kaikki maailman kurjuudet ja muut tilanteet, eikä ne
häviä minnekään kun juttua tullaan katsomaan, mutta siksi ajaksi
umpeudutaan tavallaan johonkin yhteiseen kuplaan ja parhaimmillaan
sieltä tullaan ulos uusien oivallusten tai ajatusten kera.”
Mitkä asiat
inspiroi sua? ”Kyl se on se uuden maailman keksiminen ja luominen,
ja sitten kun se lähtee vauhtiin. Me kirjoitettiin vaimon kanssa
Pikku Kakkoseen Sohvaset-nimistä lasten sitcom-sarjaa, jossa myös
itsekin näyttelin, ja niiden kymmenminuuttisten ideoiminen ja
kirjoittaminen oli tosi mielenkiintoista. Samalla lailla inspiroivaa
on rakentaa uutta teatteriesitystä.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä? ”Enpä juuri. Joskus
kouluaikoina oli jonkinverran, ja se liittyi varmaankin siihen, että
aina jotenkin oletti, että joko mä epäonnistun tai onnistun, ja
tää on nyt suoritus jonka pitää mennä niin, ja noi toiset
katsoo, arvostelee ja tuomitsee. Nyt sitä ajattelee kokonaisuutena,
eli jos mulle tapahtuu virhe, se ei kaada sitä koko hommaa.”
Onko sinulla
kenties jotain omia rituaaleja tai rutiineja, joita huomaat
toistavasi aina ennen esitystä tai esityspäivinä? ”Ei ole. Se
menee niin voimakkaasti arjen pyörittämisen ehdoilla mulla, ja
sekin liittyy varmaan tuohon ramppikuumeesta eroonpääsemiseen, eli
mä en oo hankkiutunut koskaan mihinkään rituaaleihin mukaan ja mun
ei tarvitse suorittaa mitään orjallisesti. Esityskohtaisesti on
sitten eroja, jos tanssin takia pitää olla lämmin, niin totta kai
sitä pitää sen verran lämmitellä tai avata ääntä. Mä en oo
halunnut lähteä siihen mukaan, että tietyllä tavalla solmisin
kengännauhat tai tekisin maskin aina samalla tavalla. Oon joskus
ollut hyvinkin neuroottinen ihminen, ja tiedän, että mä saisin
aika nopeastikin kehitettyä siitä sellaisen orjakehän. Mieluummin
pysyn erossa niistä!”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Heh, näitä juttuja oot varmaan jo
kuullutkin. Muistan lukeneeni, että Tapani Kalliomäki kertoi
”nimeltämainitsemattoman tyypin rantasandaalikohtauksen
Hamletista” ja voin sanoa, että seisoin aika lähellä sitä
tyyppiä niissä rantasandaaleissa, heh. No, tässä seuraavassa
jutussa olin sekä osallisena että vieressä, eli tehtiin Merliniä
Turkuun. Meitä oli sellainen kummallinen joukko jotain
ökkömönkiäisiä siinä kohtauksessa ja lisäksi sirkustaiteilija
Markku Tuulenkari, joka seisoi eräänlaisen palkin päällä. Hänen
tarkoituksenaan oli kaatua sen palkin päältä selälleen lattialle,
ei siis kauhean korkealta kuitenkaan, mutta meidän piti ottaa hänet
vastaan. Se kohtaus menikin oikein hyvin useimmiten, mutta sitten
yhdessä näytöksessä kurssikaverini Kiviharjun Heidi alkoi
yllättäen supista kadonneesta piilolinssistä ja me muut sitä
etsimään myös. Samalla Tuulenkari hyppää palkilta ja PAM! Oli
siinä kai yksi hapuillen Markkua vastaanottamassa. Ei siinä
pahemmin onneksi käynyt, sirkusmies osasi laskeutua pehmeästi”,
Janne muistelee nauraen.
”Lahden ajoilta
on paljon hienoja ja hauskoja muistoja. Oli aikamoista meininkiä ja
kujeilua poikain kanssa. Teimme ihan älyttömästi kaikenlaisia
jäyniä varsinkin sillä Seitsemän veljeksen porukalla...kaikista
pahin jekku-ukko oli eräs, jonka nimeä en nyt tässä mainitse,
mutta Tom Petäjä vei ohjaaja Heiskasen auton eteen parkkipaikalle
valtavan tukin, ja Karihan ei siitä sitten päässyt mihinkään
suuntaan.”
Kerro joku muu
oikein hyvä muisto. ”Onhan se nyt selvä, että isoimmat muistot
liittyy lasten syntymähetkiin. Ne on niin kovia täräyksiä, että!
Molemmissa synnytyksissä onnistuin olemaan vielä läsnä, joka on
ihme näillä työajoilla. Ne on kyllä sellaisia muistoja, joista
liikutus nousee pintaan aika äkkiä.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Nyt syksyllä tulee Työviksessä
ensimmäisenä ensi-iltaan Abi Morganin kirjoittama ”Rakkauslaulu”,
se on tekstinä todella hieno ja siinä on lisäkseni mukana Pentti
Helin, Jaana Oravisto ja Heidi Kiviharju. Seuraava on sitten ”Vanhan
naisen vierailu” lokakuussa, mulla on siinä muistaakseni peräti
seitsemän eri roolia. Lisäksi teen edelleen äänitöitä ja
ideoidaan lastensarjaa lisää.”
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa ohjata jotain? ”Kyllä mä sitä aina välillä
olen miettinyt. Joskus on ollut todella voimakaskin halu siihen. Ehkä
joskus, mutta vielä en ole siihen valmis.”
Entä
käsikirjoittaminen teatteriin? ”Ehdottoman kiinnostavaa, mutta en
tiedä, että riittäisikö mulla yksin rahkeet siihen. Nykyäänhän
tehdään paljon teatteria myös niin, että sitä kirjoitetaan
työryhmänä.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Ei se ole varsinaisesti motto, mutta olen yrittänyt
toteuttaa ”tässä olemista”, eli nyt on nyt.”
Osaatko imitoida
ketään? ”En kyllä laittaisi sen kortin varaan mitään! Jos
tekisin sen eteen töitä, saattaisi joku hahmo sieltä irrotakin.
Spedeähän nyt kaikki osaa imitoida, mutta...”
Mikä
supersankari/sarjakuvahahmo haluaisit olla, ja miksi?
”Sarjishahmoista Spiderman on ollut aika kova juttu, kun se on
kuitenkin vähän arka ja ujo ja nörtihkö, ja sit siitä ykskaks
pamahtaakin seittiveikko! Se on hienoa! Kai sitä aattelee, että
itsekin on metamorfoosin/roolien kautta päässyt ihmisten
ilmoille... Mä oon kyllä aika vähän lukenut sarjiksia, enemmänkin
noita Hopeanuoli-tyyppisiä juttuja. Hopeanuoli oli intiaani, jolla
oli valkoihoinen Pekka-niminen ystävä. Se Pekkahan mä muuten
haluaisinkin olla, jes! Se oli aika hyvä parivaljakko.”
Jos saisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Kyllä mä ottaisin kaikenlaisia
hemmotteluhoitoja, laitattaisin viimeisen päälle kynnet ja jalkojen
rapsuttelut ja karvojen poistot. Brasilian waxit ja irtoripset ja
shampanjaa ja kikattelisin tyttöjen kanssa. Illan viettäisin sit
rimpsalla ja kävelisin synnytyslaitokselle, mutta en menisi
synnyttämään, vaan kääntyisin ovelta pois. Mä ottaisin sen
fiiliksen siihen ovelle asti vaan, mutta en menisi lavetille asti.
Ensimmäiset arat supistukset voisin vielä ottaa vastaan.”
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Mä ottaisin sinne kitaran mukaan ja valtavan määrän opuksia,
että miten sitä opitaan soittamaan. Kerrankin olisi aikaa!
Paastoaminen menisi siinä sivussa, en mä sinne ruokaakaan haluaisi
ottaa mukaan. Brandya pitäisi kyl olla tosi paljon. Voisin
kirjoitella siellä seiniin tai paperille hyviä ideoita. Oliskin
sellainen retriitti!”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Se olisi ensinnäkin
bungalow-tyyppinen loma-asunto, jossa olisi terassit ja jacuzzit.
Perhe olisi tietysti mukana. Maja voisi sijaita thaimaalaisessa
palmussa. Eväspuoleksi kanansiipiä non stop- kuljetuksella ja
olutta. Kananluita olisi kauhea keko palmun juurella...”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne matkaisit? ”Mua kiinnostaisi se, että
luettiinko Hitlerille iltasatuja kun se oli pieni poika. Tai sitten
haluaisin matkata parin tuhannen vuoden päähän katsomaan kun se
yksi heppu käveli vetten päällä tai muutti vedet viiniksi. Olisin
halunnut nähdä niiden muiden jamppojen ilmeet siinä kohtaa! Ja
ottaisin älypuhelimen mukaan, jolla tekisin sit päivityksen tyyliin
”paikassa Kaanaa”. Ehdottomasti!”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Luultavasti menen suoraan kotiin ja taidan lähteä
ainakin pojan kanssa rannalle.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Rauha
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Umpimielisyys
Mikä sytyttää
sinut? - Luovuus
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Kaavamaisuus
Suosikkikirosanasi?
- Vittu
Mitä ääntä
rakastat? - Lasten nauru ja jalkojen iloinen läpsytys
Mitä ääntä
inhoat? - Liidulla liitutauluun, lapsen kipuitku
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Kyllä mua kiinnostaisi olla
jonkun suurvallan presidentti yhden päivän ja katsoa, että miten
järjetöntä se vastuu on. Olla ihmisenä siinä tilanteessa.
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Ei musta olisi ensihoitajaksi tai lasten
ensiapupäivystäjäksi
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Kato, jäbä pääsi nextille levelille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).