Jonas Saaren
tapasin helmikuun alussa 2014 Ravintola Sävelessä Helsingin
Hakaniemessä.
Vuonna 1985
syntynyt Jonas on horoskoopiltaan vesimies. ”Mä olen syntynyt
Berliinissä ja olen asunut siellä neljä vuotta. Sanoisin kuitenkin
niin, että olen Keski-Suomesta Keuruulta kotoisin ja mun juureni on
siellä. Keuruulla mä asuin suurimman osan nuoruuttani, kävin
ala-ja yläasteet ja osan lukiosta. Kanadassa kävin sitten lukion
loppuun. Jyväskylässä asuin viitisen vuotta, opiskelin filosofiaa
ja tein siellä myös paljon teatteria. Helsingissä olen asunut nyt
3,5 vuotta, koulun merkeissä”, Jonas kertoilee.
Mitä harrastat?
”Osa harrastuksistani kuuluu omaan ammattitaitooni jo, eli
laulaminen, soittaminen ja tanssi, mutta varsinaiset harrastukset
taitaa olla aika tylsiä, eli elokuvien katselu ja tietokoneella
oleilu, jos sitä nyt harrastukseksi voi kutsua. Lukeminen myös
siiinä määrin, että haluaisin lukea paljon enemmän kuin oikeasti
ehdin lukemaan. Pienenä mä luin ihan hirveesti kaikkea, mutta nyt
tuntuu, että ei ole aikaa eikä tietynlaista pitkäjänteisyyttä
siihen. Elokuvia mä pyrin parhaani mukaan katsomaan ihan
leffateatterissa, se on kuitenkin aina kokemuksena täysin erilainen
verrattuna vaikkapa siihen, että ensin lataat sen leffan koneelle ja
katsot pätkissä sitten kun ehdit. Kun painat sitä pausea ja leffa
pysähtyy, niin se koko maailmahan pysähtyy ja kun myöhemmin
jatkaa, ei välttämättä enää pääse siihen tunnelmaan. Nythän
on nää Netflixit ja muut, mutta niihin en ole vielä ehtinyt ajan
kanssa paneutua.”
Osaatko soittaa
jotain instrumenttia? ”Kitaraa mä osaan soittaa. 7-vuotiaana
aloitin siitä ihan klassiset opinnotkin, mutta se ei silloin oikein
inspiroinut mua. 15-vuotiaana aloitin sit uudestaan kuunneltuani
Leonard Cohenia ja muita pohdiskelevia lauluntekijöitä ja sain
siitä sitten inspiksen kun pystyin laulamaan mukana, että mäkin
haluan soittaa ja sillä tiellä nyt ollaan. Oon tehnyt omaa
musiikkiakin sitten lopulta, sellaista mies ja kitara – tyylistä.
Kolme albumia ehdin tehdä ennen koulua, se on kauhean innostavaa ja
inspiroivaa puuhaa. Harmittaa, että nyt ei ole ollut sille aikaa,
kun koulu ja työ on vienyt ajastani niin paljon. Harrastuksiin voisi
myös lisätä tämän kitaransoiton. Kolme vuotta kun olin ollut
koulussa ja olin kandivaiheessa – ja se on aika tiukka rupeama ja
paketti – niin huomasin, että olin sen aikana ottanut kitaran
käteeni vain muutaman kerran ihan vain soitellakseni. Siis ettei
ollut mikään koulun produktio kyseessä, johon tarvittiin joku
kappale tai vastaava.”
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi? ”Musikaalisuus ja
kehonkieli eli vahva fysiikka, kun mulla on tanssitaustaa.
Näyttelijäntyöllisesti mä olen ikääni nähden tehnyt jo aika
paljon ja olen ihan nuoresta pitäen päässyt tekemään
monipuolisesti kaikenlaista. Mun näyttämöllinen tajuni on aika
kehittynyt ja sitä tietysti toivoo voivansa koko ajan kehittää
lisää. Näyttämöllinen tarkkuus on mun vahvuuteni myös. Tuolla
koulussa näitä jokaisen ominaislaatuja on tunnistettu, että missä
on hyvä ja vahva. Mä olen aika pohdiskeleva näyttelijä ja
opettajat ovat olleet sitä mieltä, että oonko mä kenties liiankin
tiedostava näyttelijä, mutta itse koen, että se on vaan vahvuus.
Perusvastakohta-ajatteluhan on se, että ohjaajilla on ne suuret
ajatukset ja ne yrittää jotenkin saada tän apinalauman
hallintaansa. Mun vahvuuteni on myös siinä, että mä pystyn
ohjaajan kanssa keskustelemaan niistä teemoista ja aiheista, ja niin
kaikkien näyttelijöiden pitäisikin, mutta mulla on myös oikeasti
kiinnostusta sellaiseen syvälliseen pohdiskeluun”, Jonas toteaa.
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Juuri tänään kun olin
aamulla koulussa akrobatiatunnilla, niin tajusin, että haluaisin
olla siinä vieläkin parempi. Aika hyvä mä olen siinä jo, et jos
ohjaaja haluaa jotain puolivolttia vaikkapa niin varmasti onnistuu,
mutta haluaisin sellaista suvereniteettiä lisää.”
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla olevia? Ӏidin puolelta on ollut
niin, että sekä äitini että enoni ovat aikoinaan olleet hyvinkin
kiinnostuneita teatterista, kun ovat miettineet mitä haluavat
elämässään tehdä. Äidistä tuli sitten psykologi ja enoni on
ollut armeijan palveluksessa töissä. Psykologia on kauhean
mielenkiintoinen ala siinä mielessä, että moni näyttelijähän
vastaa kysymykseen ”miksi näyttelet” siten, että
ihmispsykologia kiinnostaa ja sitä pääsee lavalla tutkimaan, ja
mullakin se on kyllä yksi syy. Psykologia kiinnosti mua nuorena jo
hyvin paljon ja sitäkin olisin voinut lähteä opiskelemaan, mutta
valitsin sitten filosofian. Niin, lisäkseni ei siis ole muita
teatterialalla, eli olen ainoa. Hyvin ylpeitä ovat valinnastani
olleet ja en ole kokenut mitään sellaista, että sitä olisi
katsottu jotenkin pahalla tai että olisin nyt suvun musta lammas,
ehei. Mua on kovasti aina kannustettu ja viety jo ihan pienenä
teatteriin.”
Mistä sinun
teatteri-innostuksesi siis alkoi? ”7-vuotiaana menin Keuruun lasten
ja nuorten näytelmäpiiriin ja siellä oli vetäjänä Eine
Joutsjoki. Tunnistin sen ilon, innon ja leikin heti omakseni ja
tuntui siltä, että hei tämähän on kivaa. Kun löytää sen oman
juttunsa elämässään ja silloin loksahtaa, niin heti tajusin miten
mukavaa hommaa se on. Kolmannesta luokasta olin
ilmaisutaitopainotteisella luokalla ja siellä meillä oli Raija
Komonen opettajana, ja hänen kanssaan tehtiin paljon teatteria sen
kolmen vuoden aikana. Lapsuuden aikana näiden hienojen ihmisten
avittamana mulla tuli jo sellainen olo, että tästä mä tykkään.
Kanadassa sitten suoritin lukion loppuun ja siellä oli sellainen
Libby Mason -niminen opettaja meillä. Tein siellä kansainvälisen
ylioppilastutkinnon ja siinä opiskellaan vain kuutta ainetta. Jos
vertaa Suomen lukioon, niin kolmesta aineesta voi opiskella meidän
pitkän oppimäärän, ja teatteri oli yksi niistä. Voisi siis
todeta, että mulla on ollut hienoja, vahvoja naisia tukenani elämäni
eri vaiheissa, ja he ovat sitten innostaneet mua astelemaan tänne
Thalian alttarille”, Jonas toteaa ylpeänä.
Hiukan epätarkka kuva haastateltavasta... / (c) Teatterikärpänen |
”Vuonna 2004 mä
kirjoitin ylioppilaaksi siellä Kanadassa ja tulin sitten Suomeen
armeijaan Keuruulle. Sit olin kouluavustajana puoli vuotta, ja se
palautti uskoni ihmisyyteen armeijan jälkeen. Se Kanadan koulu oli
sellainen kansainvälinen koulu, eli väkeä oli yli sadasta
kansallisuudesta ja siellä puhuttiin rauhasta ja rakkaudesta, ja
siitä sitten suora leikkaus Suomen armeijaan, huh. Vuonna 2005 mä
hain sitten ekaa kertaa TeaKiin ja pääsin iltapäivään asti, ja
sit putosin jatkosta. Olin siihen aikaan vielä melko röyhkeä
nuorukainen ja ajattelin, että mähän vaan menen heittämällä
sinne kouluun... Oli hirmu vahva tunne siitä, että mitä mä haluan
tehdä. Samoihin aikoihin mä hain sitten filosofiaa opiskelemaan
Jyväskylän yliopistoon, ja pääsin sitten sinne. Siellä sit
vietinkin viisi vuotta elämästäni ja valmistuin
yhteiskuntatieteiden maisteriksi. Mulla on myös pätevyys filosofian
ja elämänkatsomustiedon opettajaksi.”
”Sellaisen pienen
oman teatterikoulun mä kävin jo silloin Jyväskylässä ollessani.
Välillä täytyy oikein ihmetellä, että missä vaiheessa mä olen
niitä opintoja oikein ehtinyt tekemään, kun viiden vuoden aikana
tein varmaan kymmenen eri teatteriproduktiota ja olin
improteatterissa, tein tanssia ja kaikkea mahdollista teatteriin
liittyvää. Pääasiassa olin Jyväskylän Ylioppilasteatterissa.
Jyväskylässä on oikein hyvä ja aktiivinen ylioppilasteatteri, ja
sain paljon ystäviä myös niistä piireistä. Jyväskylän
Huoneteatterissa tein myös pari juttua, se on tietääkseni Suomen
vanhin harrastajateatteri. Palo tehdä teatteria oli mulla kyllä
koko ajan kova. Kun en heti ekalla yrittämällä TeaKiin päässyt,
niin nostin sitten heti kaikki defenssit pystyyn ja päätin, että
se ei oo mua varten ja kyllä mä löydän jotain muuta, enkä sit
myöskään hakenut sinne moneen vuoteen. Nätylle mä hain pari
kertaa, vuosina 2006 ja 2009 ja niistä pääsykokeista mulle jäi
jotenkin mukavampi olo silloin, mutta eipä sekään riittänyt
siellä sisäänpääsyyn, vaikka pitemmälle pääsin kuitenkin”,
Jonas muistelee.
”Tokaa kertaa
hain sitten TeaKiin vuonna 2010. Olin just silloin valmistumassa
opettajaksi ja olin tehnyt hirveesti teatteria ja oppinut paljon
asioita tekemällä teatteria. Jotenkin oli itsellä sellainen
fiilis, että katsotaanpa tämä kortti nyt vielä. Hyvin vahvasti
oli sellainen olo, että nyt haen viimeistä kertaa ja jos ei nappaa,
niin jääköön tämä teatteri nyt sitten hyväksi harrastukseksi
vain. Ehkä se ajatus sitten toi omalla kohdallani rentoutta ja
varmuutta, ja pystyin menemään rentona raadin eteen. Se mitä mä
olin pitkään pyöritellyt ja pyörittelen tässä edelleenkin on
se, että sit kun se rakas harrastus, johon tavallaan mentiin aina
päivän päätteeksi, muuttuukin ammatiksi... Tiedostan kyllä sen,
että se ei olekaan enää se, jonka pariin mennään jonkun muun
homman jälkeen, vaan se on se, mistä mennään päivän päätteeksi
pois. Aivoissa pitää tapahtua tietty naksahdus kaikilla, jotka
tästä ammattia itselleen aikovat.”
Jonas koulussa / (c) Panu Poutanen |
Ehditkö yhtään
tekemään opettajan töitä tai vastaavaa? ”Silloin kun olin
valmistumassa, niin pari tuntia ehdin niitä töitä tehdä siellä
samassa paikassa, missä tein harjoittelunkin, eli en todellakaan
juuri mitään. Tavallaan on kauhean kivaa, että on kuitenkin joku
toinenkin ammatti, johon voi tarvittaessa tukeutua. Näyttelijäthän
saattaa koulun loputtua tipahtaa sellaiseen ”ohoh, mitäs nyt
sitten?”- tilaan jos ei olekaan hommia, ja varsinkin ne jotka
haluaa jäädä tänne pääkaupunkiseudulle. Ymmärrän, että jos
on Helsingissä syntynyt ja koko ikänsä täällä asunut, niin ei
varmaan ehkä ole niin halukas lähtemään muualle. Koulun nykyiset
proffat H-P Björkman ja Elina Knihtilä ovat vähän leikillään
sanoneetkin, että ”te voitte istua tuolla Rytmissä litkimässä
latteanne ja odottaa, että se elokuvaohjaaja soittaa pääroolista,
tai te voitte ottaa kiinnityksen jostain maakunnasta ja tehdä
oikeasti tätä työtä, koska siellähän vasta ne kouluaikoina
annetut taidot ja työkalut otetaan käyttöön, ja pääsee tekemään
paljon erilaista”. Toi on ihan hyvä pointti, mä en ainakaan aio
jäädä sitä lattea litkimään, vaikka tällä hetkellä en
tiedäkään mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kyllä mä työtä
haluan ensisijaisesti tehdä, enkä elää mitään boheemia
taiteilijaelämää.”
Jos et olisi
valmistumassa tälle alalle, millä alalla mahdollisesti olisit?
Opettajanako? ”Kyllä se opettaminen tuntui kauhean hyvältä ja
saattaa olla jossain vaiheessa omaa uraa, että niiden jonkinlainen
inspiroitu yhdistelmäkin voisi olla mahdollista. Et jos vaikka
näyttelijänä ei ura urkenisi, niin teatteripiireissäkin voisin
opettaa ja se olisi itselleni yksi ihan mahdollinenkin visio
tulevaisuudesta. Mua myös kiinnostaa mahdollisesti jatko-opinnot
teatterista, se olisi enemmänkin sellaista taiteellisen ja
akateemisen elämän yhdistämistä. Saattaisin olla myös
akateemikko, sillä akateeminen pyörittely ja pohdiskelu on myös
aina kiinnostanut mua”, visioi Jonas.
Miksi haluat
näyttelijäksi? ”Kauheasti olen tätä pohtinut ja saan pohtia
varmaan jatkossakin. Musta tuntuu siltä, että eri aikoina elämääni
se on muuttunut se ihan perimmäinen halu, ja nyt tuntuu siltä, että
ne kaikki syyt on yhtä isoa könttiä. Se alkuperäinen syy, joka
lähti sieltä Einen näytelmäpiiristä oli se, että se oli
leikkiä, iloa ja luomisen riemua ja nää jutut alunperin kiinnitti
mun huomioni teatteriin. Sitä ei voi myöskään kieltää, että
mullakin on yhtenä osana hyväksynnän tarve eli se, että onhan se
imartelevaa kun sua katsotaan lavalla, ja se tuntuu hyvältä.
Laajemmin tuo liittyy ehkä siihen, että teatteri on aina hetkessä
tapahtuvaa, elävää ja läsnäolevaa vuorovaikutusta opetelluissa
olosuhteissa. Nykyään on päällimäisenä ehkä se, että mulla on
halu kertoa tarinoita, tutkia ihmisen psykologiaa ja vaikuttaa
ihmisiin. Ei mulla välttämättä ole ollut mitään brechtiläisiä
kuvitelmia siitä, että jotenkin muuttaisin yhdellä esityksellä
ihmisten elämänkatsomuksen, mutta ne parhaimmat esitykset, joita
itse olen nähnyt, on jollain lailla jääneet kaivelemaan. Siinä
esityksessä on ollut joku kulma tai väittämä, joka on puhutellut
ja siitä on herännyt omia ajatuksia vielä päivienkin päästä.
Se voima teatterilla on ja sekin kiinnostaa mua kovasti.
Parhaimmillaan myös se teatterin luoma yhteisöllisyys ja työryhmä
on sitä, että siellä ei olla yksin lavalla tai esitetä omaa
erinomaisuuttaan, vaan yhdessä kanssanäyttelijöiden kanssa eletään
ja ollaan toisillemme läsnä. ”Voi nauraa ja vilkuttaa
kanssanäyttelijälleen roolin takaa”, kirjoitti Nikkilän Pyry
kandintyössään ja se on musta kauhean kauniisti sanottu.”
Miten ajatuksesi
näyttelijäntyöstä ovat muuttuneet tässä, vai ovatko ne
muuttuneet? ”On tullut tosi paljon työkaluja tai lähtökohtia
siihen, että miten sitä omaa näyttelijäntyötään voi lähestyä
tai että miten ajatella omasta tekemisestään. Että kun olen
sellainen mietiskelevä ja pohdiskeleva tyyppi, niin teatterin
lavalla mä en ole kuitenkaan koskaan pohtinut liikoja. Se on ollut
mulle tavallaan ”vapauden alue”, missä ei ole tarvinut liikoja
miettiä asioita. Mulla on kauheasti laajentunut se perspektiivi,
että mitä ylipäänsä ajatella teatterista. Itse pyörittelin
omassa kandintyössäni fokusta, tai ”fokus” oli se sana mikä
siellä toistuvasti nousi esiin, et missä omat ajatukset on siellä
lavalla ollessa. Et jos ajatukset on vain omassa itsessä ja omassa
tekemisessä, niin silloin sä et kommunikoi lavalla
kanssanäyttelijöiden kanssa. Tiina Pirhoselta, joka on
näyttelijäntyön lehtorina, oon saanut valtavasti sitä, että
kuinka ollaan kontaktissa lavalla ja kuinka vaikututaan
vastanäyttelijästä, kuinka tehdään toinen hyväksi lavalla.
Sellainen välitön läsnäolo ja kiinnostus toista kohtaan, niin
kuin meillä tässä nyt. Sen kyllä aistii, jos sitä ei jostain
syystä ole.”
Onko sinulla
mahdollisesti omia ammatillisia esikuvia? ”On kyllä, ja ne liittyy
eri aikakausiin ja tavallaan eri kohtiin omassa elämässä. Ihan
nuorena ihailin kovasti Jim Carreyta, olin sellainen samanlainen
ilveilijä ja naamanvääntelijä silloin. Conan O´Brien oli myös
yksi, siinä on sellaista samanlaista hervottomuutta ja höpöyttä.
Jenkkinäyttelijöitä katsoo jotenkin niin eri tavalla kuin
suomalaisia näyttelijöitä varsinkin nyt, kun tähän ammattiin on
valmistumassa. Monet niistä suomalaisista näyttelijöistä, joita
nytkin katsoo ylöspäin, on sellaisia, joiden kanssa on edes
jutellut ja saattaa ehkä jopa jonain päivänä tehdä töitä. Se
on niin erilaista, koska ne ihmiset ei oo vain kuvia valkokankaalla.
Nyt kun tää musikaalipuoli on tullut tähän myös mukaan ja oon
päässyt sitä tekemään, niin sieltä genrestä on noussut
esikuvaksi Ramin Karimloo, joka tekee esimerkiksi Phantomia ja sitten
Philip Quast, hän on tavallaan mun Javert-esikuvani.
Hollywood-näyttelijöitäkin löytyy sitten tietysti, esimerkiksi
Robin Williams. Robin on siitä jännä, että kun hän tekee
komediaa niin hän on melkein aina hauska, mutta kun hän tekee
draamaa niin hän on aina homman ytimessä! Jim Carrey on tehnyt myös
laajalla skaalalla, ja mä arvostan kyllä sellaisia näyttelijöitä,
jotka handlaa koko kirjon. Suomalaisista haluan mainita etenkin
Taneli Mäkelän, joka on mun kumminäyttelijäni.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Tampereen Teatteri on mulle
ensimmäinen virallinen ammattiteatteri. Aikaisemmin sit tosiaan olin
Jyväskylän Ylioppilasteatterissa, Huoneteatterissa,
Teatterikoneessa, Keuruun Talkooteatterissa ja Keuruun
kesäteatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi merkittävä roolityö. ”Tällä hetkellä tuo Javertin
rooli Tampereen Teatterin Les Misissä on sellainen, jonka takana
seison ihan täysin. Jännä juttu on se, että TeaKin
kolmosvaiheessa oli lista biiseistä, joista piti valita yksi,
opetella ja esittää se raadille ja siellä sattui juuri olemaan
Javertin soolo ”Stars” … ja nyt yhtäkkiä mulle onkin
avautunut sellainen mahdollisuus, että olen saanut tehdä Javertia
kun Sören on ollut kipeänä. En sano, että se olisi kuin mulle
tehty se rooli, mutta koen olevani kotona siinä; en tosin ole niin
jyrkkä ja tarkka kuin hän, mutta joku jämptiys siinä on ja se
musiikkikin on kirjoitettu niin, että se on koko ajan iskulleen. Sit
toinen rooli, minkä nostaisin on Tanssiteatteri Krampissa, ai niin
sielläkin olin ennen koulua, tehty Dracula. Se oli tosi iso ja hieno
Antti Viitamäen, jyväskyläläisen renesanssimiehen, ohjaama ja
säveltämä produktio, tehtiin se yhteen vanhaan tehdashalliin,
rakennettiin sinne 250-paikkainen katsomo ja sellaista. Olin tosi
tyytyväinen Draculan roolista, se oli iso ja merkittävä juttu.
Siellä tajusin sen, minkä oon tajunnut täällä Les Misissä
myöskin, kun oon tehnyt ensemblessa kymmentä eri roolia: kaikkien
pitää olla lavalla, jotta se juttu on se juttu. Pääroolit totta
kai kannattelee sitä yleistä tunnelmaa, siinä on aika paljon
vastuuta ja sen mukana se koko homma saattaa nousta tai kaatua. Mutta
ensemble yhdessä vastaa koko esityksen energiasta ja päämäärästä.”
Muina Javerteina / kuvasi Anssi Valikainen |
Onko sinulla jotain
roolihaavetta? ”Näitähän ei saisi sanoa ääneen, kun sitten ne
ei ikinä toteudu... Perusvastaushan lienee se, että haluan tehdä
hyvässä työryhmässä ja hyvässä jutussa hyvän ohjaajan kanssa.
Mut jos mä oon ihan rehellinen, niin musikaalipuolelta Phantomin
rooli kiinnostaisi mua kovasti, vaikka ikäni puolesta se Raoul
sopisi kyllä mulle tällä hetkellä paremmin. Tosin tässä tehdään
nyt Javertia, jossa olisin omimmillani reilusti myöhemmässä
vaiheessa, heh. Eli vastaanpas sillä lailla, että unelmieni rooli
olisi tehdä Javert vielä joskus uudestaan! Sitten kun mulla on 20
vuotta lisää elämänkokemusta takana. Toivottavasti pääset
katsomaan senkin version sitten!”, Jonas innostuu.
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos voisit valita ihan kenet tahansa?
”Voisin sen Robin Williamsin kanssa tehdä Kauppamatkustajan
kuoleman, tai Pitkän päivän matka yöhön. Joku missä olisi
paljon näyteltävää ja suuria tunteita, isoja salaisuuksia ja
ratkottavia asioita.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja minkä kappaleen laulaisitte? ”Sen
täytyy olla joku sellainen, jonka ääni sois hyvin yhteen mun äänen
kanssa...Vastaan Leonard Cohen ja me voitais vetäistä se Cat
Stevensin vuoropuhelumainen ”Father and Son”-laulu.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Iloisuus, positiivisuus, rakentavuus. Sellaiset
ihmiset, jotka ovat helliä ja ymmärtäviä. Nauru. Hyvä musiikki.
Auringonpaiste. Kiireettömyys. Hyvät ystävät. Kauneus. Rakkaus”,
Jonas luettelee nauraen.
Miten sinä
määrittelisit sanaparin ”teatterin taika”? ”Se varmaan
tapahtuu siinä jossakin yleisön ja näyttelijöiden välissä
hetkellisesti ja arvaamatta. Se on yhteistä hengitystä, kuuntelua,
iloa, reagointia ja läsnäoloa. Pysähtymistä. Ymmärrystä.
Inhimillinen, katoava hetki, kun silmät ja sydämet suurina katsomme
ja vaikutumme toisesta ihmisestä. Jaamme yhteisen tilan, hetken ja
ihmetyksen. Konkreettisia esimerkkejä olen kokenut lukemattomia,
eniten ehkä impron parissa, mutta nykyisessä Misérablesissakin on
tullut eteen hienoja, pieniä taian hetkiä.”
Podetko
ramppikuumetta? ”En pode. Mulla esiintymisjännitys katosi
jonnekin, en tiedä mitä sille tapahtui. Se vaan katosi tuossa alle
parikymppisenä. Jossain vaiheessa mä vaan aloin luottaa siihen,
että jos lavalla kaikki on kunnossa, mä luotan vastanäyttelijöihini
ja mä tiedän mitä siellä tapahtuu, niin siellä on kiva olla,
eikä mun tarvitse pelätä pahinta. Totta kai pienet perhoset
vatsassa ennen esitystä kuuluu asiaan.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja tai rituaaleja, joita toistat ennen esitystä? ”En
oo vielä ainakaan löytänyt mitään sellaista, joka aina pitäisi
tehdä. En oo kauhean taikauskoinenkaan, et ehkä senkään takia ei
ole mitään sellaista, että pitäisi olla tietyt sukat aina tai
tietynlainen äänenavaus. Nyt tosin Les Misissä oon huomannut, että
aina ennen Javertin itsemurhaa, joka on ehkä se haastavin kohta
siinä roolissa, niin mä huomaan, että mulla aina vähän kädet
hikoaa ja just ennen kuin mä menen lavalle, niin mä pyyhin käteni
kertaalleen siihen Javertin kaapuun. Se tapa on vaan jotenkin
muodostunut, se luo kai jonkinlaista turvaa siihen. Mut ei oo mitään
isoja fiksaatioita, et näin pitää aina tehdä tai se esitys menee
muuten pieleen.”
Kerro joku
kommellus, joka on sattunut sinulle tai jollekin toiselle lavalla? ”Viimeisin joka
muistuu Les Misérablesista nyt mieleeni on kohtaus, jossa olemme
ABC-kahvilassa opiskelijoina ensimmäistä kertaa suunnittelemassa
barrikadien nostamista. Ennen kuin pyörö paljastaa meidät
opiskelijat, niin opiskelijoiden johtaja Enjolras, jota esitti sinä
päivänä virolainen Lauri Liiv, pieraisee ihan hervottoman
kuuloisen ja hajuisen pierun juuri ennen kohtauksen alkamista. Siinä
sitten Lauri kohtauksen ja musiikin edetessä alkaa itse repeillä ja
hajoilla omalle pierulleen ja meillä muilla on suuria vaikeuksia
viedä kohtaus loppuun kunnialla nauramatta.”
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Mä tein joskus itselleni sellaisia muistimuistoja,
et ”muista tämä hetki”. Usein ne on kyllä pitäneet. Tulee
ekana mieleen nyt yksi vappu. Mä oon Amsterdamissa pyörän päällä,
aurinko paistaa kevään ensi säteitään ja imen itseeni sitä
aurinkoa, koska takana on pitkä talvi, hymyilen ja tuuli vähän
tuivertaa, ja mä pyöräilen sellaisella seudulla, jota mä en edes
tunne, mutta se ei haittaa.”
Tulevia roolejasi?
”Olen menossa kesäksi Imatran Kesäteatteriin, sinne on tulossa
Aikuinen nainen, Paula Koivuniemen musiikkiin perustuva
musikaalikomedia. Koulun penkille tai paremminkin jumppamatoille on
tarkoitus palata sitten syksyllä.”
Ehditkö käydä
seuraamassa muiden teatterien tarjontaa yleensä? ”Helsingissä
opiskellessani olen pyrkinyt näkemään täällä kaiken
mahdollisen. Nyt kun esitykset pyörii Tampereella viiden esityksen
viikkotahtia, niin on ehtinyt vähän vähemmän käydä. Ennen
kaikkea olen tykännyt Kansallisteatterin meiningistä, mutta myös
pienemmät teatterit Ryhmis, KOM ja Q-teatteri ovat tehneet tosi
hienoja juttuja. Koulussa TeaKilla olen myös katsonut
kanssaopiskelijoiden demoja ja esityksiä suurella innolla ja
rakkaudella. Viimeksi olen nähnyt West Side Storyn Lahdessa ja
Ikuisesti sinun- vierailuesityksen KokoTeatterissa. Jälkimmäisestä
pidin jotenkin tavattoman paljon.”
Kiinnostaisiko
sinua käsikirjoittaminen tai ohjaaminen tulevaisuudessa? ”Molemmat
kiinnostavat, mutta niiden aika lienee hiukan myöhemmin. Nyt
haluaisin mahdollisimman monipuolisesti paneutua ja haastaa itseäni
näyttelijänä.”
Osaatko imitoida
ketään? ”Pienenä hauskuutin muita imitoimalla julkisuuden
henkilöitä, opettajia ja oppilaitakin, eli peilisolut on jo
pienestä pitäen toimineet aika vahvasti. Bravuuri-imitaatioita on
monia, muun muassa Andy McCoyta ja Adolf Ehnrothia tuli aikanaan
imitoitua. Tietenkin ne oli Jukka Puotilalta nuorena napattuja
juttuja. Nykyään sitä imitoi lähinnä tuttujaan ja kaikissa
tilanteissa se ei välttämättä olekaan enää hauska ja hyvä
asia!”
Mikä fiktiivinen
hahmo haluaisit olla ja miksi? ”Mä olisin sellainen omakeksimä
Ajatuslentomies, joka pystyy ajatuksen voimalla lentämään. Tai
sitten se osaa lentää vain ajatuksissaan, heh.”
Jos voisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Ekana nyt mietin sitä, että
minkänäköinen nainen mä olisin, et jos olisin itseninäköinen
mutta nainen, niin ei hirveesti kävisi flaksi kyllä, heh. (Äläs
kuule sano, toteaa haastattelija tähän.) Mikä se paikka sitten
olisi, missä sitä naiseutta ymmärtäisi yhden päivän aikana
parhaiten...ehkä mä menisin yleiseen saunaan naisten puolelle. En
suinkaan tirkistelemään toisia naisia, vaan keskustelemaan
miehistä. Eikun joo, mä keräisin yhteen kaikki naiset jotka mut
tuntee ja kysyisin niiltä, että minkälainen se Jonas on miehenä,
jotta ymmärtäisin sitten kenties miehisyyttäni paremmin.”
Jos ihminen menisi
talviunille syksyllä ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Ottaisin tummaa suklaata ja sushia. Sitten ottaisin iPadin, mutta
ilman nettiyhteyttä. Olisin ladannut sinne ennakkoon joitain hyviä
leffoja, joita sitten katselisin.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Kitaran, viltin,
viiniä, patonkia, juustoa ja suklaata. Ystäviä ja rakkaita, jos ne
saa tulla sinne.”
Jos voisit
aikakoneella matkustaa menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? ”Maailmankaikkeuden tai elämän
syntymisen hetkeä olisi aika hulppeata seurata. Jos otetaan
kuitenkin vähän enemmän kulttuurihistoriallista kontekstia, niin
olisi kiva mennä Antiikin Kreikkaan fiilistelemään filosofien
kanssa ja tekemään teatteriesityksiä.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Menen kotiin ja mölläilen hetken ennen
nukkumaanmenoa. Aamulla on sitten tanssitunti koululla.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Rakkaus
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Ylimielisyys
Mikä sytyttää
sinut? - Itsevarmuus
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Epärehellisyys
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Vittusaatananperkele!
Mitä ääntä
rakastat? - Sellon ääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Liian twängättyä, nasaalia ja narisevaa ihmisääntä.
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Astronautti
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Teurastaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - ”Seuraavan jutun harjoitukset alkaa!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).