Essi
Hellénin
tapasin Checkpoint Caféssa
Helsingin Käpylässä toukokuun alussa 2017. Essi kiiruhti paikalle
suoraan Blind
Donna-tv-sarjan
kuvauksista.
Vuonna
1988 syntynyt Essi on horoskoopiltaan vesimies. ”Oon kotoisin
Helsingistä, ja oon kolmannen polven helsinkiläinen, mikä
ei oo kauhean yleistä nykyään.
Helsingin lisäksi oon asunut Kokkolassa. Aviopuolisoni Mikon kanssa
meillä oli ennen TeaKista valmistumista agenda, että lähdetään
hakemaan kiinnitystä jostain kauempaa. Haimme mm. Tampereelle ja
Jyväskylään. Tarkoituksella halusimme pois Helsingistä, katsomaan
elämää ja teatteria muuallekin.”
Mitä
harrastat, vai ehditkö harrastamaan yhtään
mitään?
”Mulle
on tosi tärkeää, että on paljon asioita myös
työn
ulkopuolella, vaikka työ onkin ainakin suurimmaksi osaksi nautinto
ja samalla tulee tavattua hyviä ystäviänikin työn
merkeissä. Mä nautin liikunnasta tosi paljon, siihen mielelläni
budjetoin aikaani, ja liikunta tekee hyvää varsinkin mielelleni.
Matkustelu on sitten toinen lempiharrastukseni, siihen on tullut
viimeisen 15 vuoden aikana käytettyä
melkein
kaikki
ylimääräiset rahat. Siinä ne sitten kyllä onkin, enempää ei
ehdi millään. Olisi ihanaa käydä vaikkapa tanssitunneilla tai
opiskella kieliä, mutta ei vaan ole aikaa. En mä kuitenkaan sure
ajanpuutettani, työni
on sen verran rikasta ja oon siitä onnellinen. Ehkä joskus ehdin!”
pohtii Essi.
Osaatko
soittaa jotain soitinta? ”Aika huonosti. Lapsena taisin soittaa
pianoa vuoden, mutta en mä jaksanut keskittyä siihen kunnolla.
8-luokkalaisena aloin tehdä omia biisejä niillä muutamilla soinnulla,
jotka osasin. Näin
aikuisena oon joskus miettinyt, että voi kunpa lapsena olisin
soittanut enemmän. Soittotaidosta olisi ammatillista hyötyä.
Oon kyllä
kuullut
olevani
musikaalinen,
mutta se liittyy kielellisyyteen, kuulemisen kautta oppimiseen,
rytmitajuun ja tanssiin. Teoriapuoli ei ole niin
hallussa,
mutta siitäkin huolimatta voi onneksi
olla musikaalinen ihminen!”
Oletko
jossain teatterijutussa soittanut mitään?
”Teatteri
Jurkan ”Bonnie ja Clyde”-jutussahan soitin alussa pianoa, mutta
muualla kyllä en… Ai niin, Linnateatterin ”R.O.C.K.”-jutussahan
mä olin basisti! Ohjaaja Toni Wahlström
opetti mulle vielä oikeaoppisia
maneereita.
Se oli kyllä tosi hauskaa.”
Essi ja Alina Blind Donna-sarjan kuvauksissa (c) Pasi Rytkönen, Production House Oy |
Mitkä
ovat omasta mielestäsi sinun vahvuutesi tällä alalla? ”Mä oon
aina ollut aika päämäärätietoinen, se on ollut mulle välillä
riippakivikin. Mä innostun asioista, mä haluan auttaa ja mennä
mukaan – mutta sitten mä väsyn. Mulla on välillä
vaikeaa löytää
rajojani sen suhteen, että mikä on tarpeeksi ja mikä on liikaa.
Enimmäkseen ne jutut on kuitenkin olleet sellaisia, jotka ovat
vieneet mua tosi vahvasti eteenpäin. Mulle on tosi tärkeää myös
vuorovaikutus, mä haluan pitää huolta hyvästä työhygieniasta
ja siitä miten ihmisiä kohdellaan. Uskallan väittää,
että tuo on yksi syy siihen, miksi mulle on riittänyt ihan kivasti
töitä.
Työllistymiseen
liittyy tietysti kipinä tai karisma, mutta myös
se, miten kohtelee muita ihmisiä. Välillä
myös
onni. Joskus on kyse siitä, että satut vaan olemaan oikeassa
paikassa oikeaan aikaan, avaat suusi juuri oikealla hetkellä. Mä
oon yrittänyt pitää huolta siitä, että oon ystävällinen muille
ja teen sitä kautta hyvän vaikutuksen. Nämä mainitsemani jutut on
aika abstrakteja. Mussa on kuulemma myös
paljon energiaa – välillä
vähän liikaakin, mutta helpompaa sitä on
lähteä
laskemaan kuin hakemalla hakea. Mussa on
kuulemma
positiivista
draivia!” intoilee Essi ja viuhtoo samalla käsillään niin
laajoja kaaria, että pelkään osan astioista lentävän kohta
lattialle…
Mikä
olisi sellainen taito (kenties sen soittotaidon lisäksi), jonka
haluaisit osata? ”Mä oon aina tanssinut ja urheillut paljon ja
kehonkäyttö on sujunut luonnostaan, mutta mulle on tullut fyysisiä
pelkoja. Olkapääni on mennyt joskus sijoiltaan ja se leikattiinkin
TeaKin vikan vuoden aikana. Oon ollut aika akrobaattinen, mutta enää
en oikein uskalla tehdä, koska vammojen kaiut jotenkin pysäyttävät
henkisesti. Pitäisi alkaa vaan hiljalleen treenaamaan ja kääntämään
mieltään uskallusta kohti. Mua vähän harmittaa, etten ole enää
se temppuapina, joka joskus olin.”
Mikä
on ollut sinulle jollain tavalla isoin haaste? ”Varmaankin
laulaminen. Ennen TeaKia mä en ollut ikinä laulanut mitään
julkisesti, mut oli ehkä traumatisoitu peruskoulussa laulamiseen. Mä
rakastin kyllä laulamista ja halusin kuoroon, mutta sinne pääsi
arvosanalla 9- ja mä sain kolmannesta luokasta alkaen joka lukuvuosi
8 ½ :n, eli tavallaan mulle sanottiin vuodesta toiseen, etten ole
riittävän hyvä laulaja. Olin sitten sitä mieltä että okei, mä
en osaa laulaa, vaikka
osasin!
Siltä pohjalta sitten yhtäkkiä TeaKiin laulamaan yksin kaikkien
edessä, olla samalla auki ja harjoitella oikeaoppisia
laulutekniikoita. Mä kaksi vuotta itkin siellä joutuessani
laulamaan, se oli mulle niin iso trauma. Näin jälkikäteen
ajatellen mä menin kyllä tosi rohkeasti sitä kohti, ja
nykyään
mua
on pyydetty sellaisiin töihin,
missä oon saanut laulaa. Oon saanut onneksi
käännettyä tämän voitoksi. Tietysti on vielä paljon opittavaa
ja totta kai harjoitan laulua koko ajan, mutta tää
kulkemani kymmenen vuoden matka on tuntunut todella lyhyeltä
ajalta.”
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla tai jollain muulla taiteellisella
alalla olevia? ”Näyttelijöitä
ei ole kyllä ketään. Isäni serkku on lausunut paljon aikoinaan ja
ollut joskus Imatran Teatterissakin muistaakseni. Äitini
on virkamies ja isäni oli kodinkonekauppias, nyt hän on
eläkkeellä.”
Mikä
sinut sitten sai kiinnostumaan teatterista/näyttelemisestä?
”Mä
olin lapsena aina eläväinen ja varmaankin 4-vuotiaana aloin tehdä
kaikenlaisia esityksiä, vanhemmat sohvalle katsomaan. Mä oon ainut
lapsi ja mulle se oli yksi tapa hakea huomiota mutta myös
leikkiä, koska leikin paljon yksin ja suunnittelin erilaisia
juttuja. Luovuus ja mielikuvitus oli valloillaan. Ekalla luokalla
kysyttiin, kuka haluaisi tulla lukemaan joulujuhlaan
jouluevankeliumia. Parhaan kaverini Saaran kanssa katsottiin
toisiamme ja päätettiin, että mennään. Saaran kanssa oltiin
tehty kyllä todella paljon näytelmiä, videoita ja radio-ohjelmia.
Jouluevankeliumista kaikki lähti, siitä tuli heti hyvä kokemus kun
uskalsi mennä, ja halusin lisää juuri sitä tunnetta. Luulen, että
siihen tunteeseen näyttelijät usein koukuttuvatkin. Kun ylittää
itsensä ja vielä onnistuu.10-vuotiaana
menin harrastajateatteritoimintaan mukaan Nuorten
Teatteri Narriin. 90-luvulla se oli tosi vahva paikka, jossa tehtiin
todella kokeilevaakin lasten-ja nuortenteatteria. Siellä
olin 16-vuotiaaksi asti, ja se oli mulle kyllä todella tärkeä
paikka. Nuorena mulle oli kirjoittaminen, tanssi ja teatteri tärkeitä
juttuja.”
Missä
vaiheessa sinulle tuli mieleen, että näytteleminen voisi olla myös
ammatti? ”Mulla oli jännä päämäärä…
Mä
ehkä 10-vuotiaana kuulin ensimmäistä kertaa Kallion lukiosta ja se
oli mun The Päämäärä. Mä kaikki vuodet laskin, että montako
vuotta vielä jotta voisi hakea lukioon. No, pääsin sitten sinne ja
siellä tulikin jonkinlainen vastareaktio tyyliin ”en mä haluu
näytellä enkä kirjoittaa, tanssi on mun juttuni”. Mä pärjäsin
kyllä koulussa ja tein kaikenlaista. Muistan, että olin yhdessä
vanhempainillassa abivuonna kertomassa miten aion hakea
kauppakorkeakouluun. Iltaan oli valittu oppilaita kertomaan
jatkosuunnitelmistaan ja mä puhuin kauppakorkeasta! Kuukausi sen
jälkeen hain TeaKiin ja pääsin sisälle.
Ehkä
mulle tuli hetkeksi sellainen ajatus, että uskallanko sittenkään
hakea TeaKiin, siksi puhuin ihan muusta paikasta. Lapsesta asti olin
kulkenut hiljalleen sitä kohti ja kaikki oli mennyt aika hyvin
putkeen. Mua varmaan vähän jännitti se, etten onnistukaan. Onneksi
uskalsin hakea! Aloitin opinnot 2007 ja valmistuin 2012.”
Mikä
oli kirjallisen lopputyösi
aiheena? ”Mä tutkin asiaa, jota tän haastattelun alussa jo vähän
sivusin, eli näyttelijän henkilökohtaisen
elämän ja työn
suhdetta ja merkitystä identiteettiin. Mä koin varsinkin
teatterikouluaikoina ja tänäkin päivänä sellaisen
yliomistautuvan mystifioidun näyttelijämyytin tosi kaukaiseksi.
TeaKissa meitä opetettiin käsityöläismeiningin
kautta. Tää on käsityöläisammatti
ja taidetta siitä tulee vasta kontekstissa. Tänä päivänä mä
oon vähän eri mieltä tuosta – tää on kokonaisvaltaisempaa ja
koen olevani myös
taiteilija hyvin vahvasti. Lopputyössäni
yritin purkaa suomalaista taiteilijamyyttiä, liiallista työlle
omistautumista. ”Vain työ määrittää
minut”, koin sen ajatuksen ahdistavana. Täytyy olla jotain
muutakin! Lopputyöni
nimi oli ”Yks hyvä elämä, kiitos”. Nyt jälkikäteen oon
tajunnut, että tein sen siksi, koska olin itse työlle
omistautunut ja mun oli selvitettävä
rajani. Tässä työssä
on pakko löytää
ne asiat, jotka palauttavat maan pinnalle. Tää on vaan työtä,
vaikka kuinka upeaa ja inspiroivaa olisikin. On olemassa paljon
tärkeämpiäkin
asioita, ne helposti unohtuvat. Valmistuessani sain Ida Aalbergin
stipendin opinnäytteeni vuoksi, tuntui tosi hyvältä, että se
huomioitiin ja sitä arvostettiin. Siitä aiheesta ei oltu
aiemminhirveästi
kirjoitettu.”
”Taiteellinen
lopputyöni
oli TeaKissa Lokki-näytelmän Arkadinan rooli. Se oli aika
kokeellinen juttu, siinä käytettiin
osaksi
Jouko Turkan
metodeja apuna. Ohjaajana oli Jarno Kuosa. Se oli todella
mielenkiitoista ja nautin siitä todella paljon. Rakastan sitä, että
voin kokeilla rajojani ja niiden häilymistä.”
Onko
sinulla ollut missään vaiheessa vaihtoehtoa B näyttelijän ammatin
tilalle? ”Mielenkiintoista, että kysyit juuri tätä. Mähän
hain tänä
keväänä Aalto-yliopistoon elokuva-ja tv-tuotannon
maisteriohjelmaan. Mua on kiinnostanut tuottaminen aina. Jo kymmenen
vuotta sitten hakiessani TeaKiin kaverini sanoivat yllättyneensä,
koska kaikki ajattelivat, että musta tulee isona tuottaja eikä
näyttelijä. No, tuohon liittyi varmaan ne Kallion lukiossa pitämäni
kauppakorkeapuheet… Mä nautin asioiden järjestelemisestä,
kehittelemisestä ja jollain tavalla johtamisesta. Näyttelijän
ammattihan on näissä rakenteissa ihan loppupäässä, tehdään
esim. muiden suunnittelemia, kirjoittamia ja puvustamia juttuja.
Henkilökohtaisesti
tällä
hetkellä mua kiinnostaa kaikki ne prosessit, jotka tehdään
nimenomaan ennen näyttelemistä. Mä pääsin Aalto-yliopistoon
ensimmäiselle varasijalle, kaksi otettiin sisään. Katsotaan. Mulla
on tosi kova fokus nyt tuottamiseen tv-ja elokuvapuolelle, se on mun
haaveeni. Jos voisin olla mukana siinä, että mitä
me tehdään, mitä
tarinoita
me tehdään, miksi
me tehdään ja kenelle.
Tällä hetkellä tuntuu jotenkin vaivaannuttavalta hakea glooriaa
näyttelijäntyölläni.
Jos voisin tavoitella jotain muita asioita välillä...”
pohtii Essi, ja yhteistuumin jätämme
väliin
seuraavan kysymyksen, joka olisi kuulunut ”miksi olet näyttelijä”.
Mikä
on ollut tärkein oppi, jonka olet saanut? ”Heti valmistumiseni
jälkeen Kokkolan Kaupunginteatterissa jouduin kasvotusten
työhygienian
kanssa. Tärkeintä työssäonnistumisen
kannalta mulle ja muille on se, miten kohtelen muita ihmisiä ja
vastanäyttelijöitäni.
Uskon, että olisin erilainen ihminen ja erilainen näyttelijä ilman
Kokkolaa. Se oli hirveän raskasta ja rankkaa tajuta se, että miksi
käyttäytyy tietyllä tavalla tai mikä on mun agenda.
Tuottajahaaveeni taitaa juontaa juurensa niihin aikoihin jo, nyt kun
oikein ajattelee… Mä väitän, että tässä ammatissa pärjää
parhaiten ne, joiden kanssa on kiva tehdä töitä.
Jos tässä ammatissa yrittää pärjätä yksin, jää kyllä yksin.
Ilman muita ihmisiä tätä ammattia ei ole olemassa!”
Onko
sinulla omia ns. esikuvia, joita erityisesti arvostat tai joiden
töitä
olet seurannut tietyllä tarkkuudella? ”Elina Knihtilä ihan
ehdottomasti ja arvostan häntä koko ajan enemmän ja enemmän. Hän
puhuu tärkeistä asioista ja nostaa niitä esiin. Ihailin häntä jo
aiemminkin – Elinan näyttelijänlaatua, röyhkeyttä,
herkkyyttä.
Outi Mäenpäätä
ihailen myös.
Ulkomailta ihailen Girls-sarjan luojaa Lena Dunhamia erityisesti.”
Kuka
olisi ”unelmiesi vastanäyttelijä”, jos saisit maailmasta valita
ihan kenet tahansa? ”Varmaankin Jennifer Lawrence tai Amy Schumer.
Amy Schumeria mä muuten ihailen tosi paljon myös,
samasta syystä kuin Lena Dunhamiakin. On tärkeää, että on
olemassa vähän erilaisia roolimalleja ihmisille.”
Entä
kenen kanssa haluaisit laulaa dueton? ”No olishan se mageeta laulaa
jonkun
Beyoncén
kanssa! Tai Rihannan. Se Alannah Mylesin biisi ”Black
Velvet”
olisi mahtava vetää.”
Missä
eri teattereissa olet näytellyt? ”Ryhmäteatterissa, Teatteri
Takomossa, Kokkolan Kaupunginteatterissa, Linnateatterissa ja
Teatteri Jurkassa, josta Bonnien ja Clyden kanssa vierailtiin sitten
Turun
Kaupunginteatterissakin.”
Mainitse
muutama itsellesi tärkeä roolityö tai
proggis. ”Voin
varmaan vastata muutakin kuin teatterijuttuja? Ekana tulee mieleeni
elokuva ”21 tapaa pilata avioliitto”, se oli mun eka leffajuttuni
ja sitä oli helppo ja kiva
ihana
tehdä,
koska ohjaaja Johanna Vuoksenmaa luotti
minuun
ja omaan
rytmiini.
Johannan kanssa oon saanut jatkaan työntekoa
enemmänkin. Bonnie ja Clyde-juttua oli siisti tehdä, koska en ollut
ollut pitkään aikaan teatterissa ja teksti tuotettiin itse improjen
kautta. Teatteri Jurkka on paikkana vielä niin intiimi, ja esitys
siinä tilassa vielä tuntui ihan erityisen
kivalta.”
Bonnie ja Clyde (Essi ja Markus Järvenpää) (c) Marko Mäkinen |
Miten
sinä
määrittelisit sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä edes
määritellä
sanoin? ”Onhan se uskomatonta, että me mennään yhdessä
teatteriin, ja aletaan yhdessä ”leikkiä”. Ei kyseenalaisteta
juttuja, että yhtäkkiä ollaan sata vuotta ajassa taaksepäin.
Katsojan täytyy myös
kadota samaan maailmaan ja alkaa leikkiä yhdessä näyttelijöiden
kanssa. Näyttelijänä pitää löytää
itsestään motivaatio toistoihin ja se ei ole aina helppoa.”
Juttelimme
tämän jälkeen hetken Roald Dahlin kirjoista. ”Lapsena muistan
nähneeni näytelmän Iso kiltti jätti. Siinä oli aikuinen
näyttelijä pikkutytön
roolissa ja katosta tuli valtavat jalat! Joissakin kohtauksissa
näyttelijä esitti jättiä
ja nukke oli tyttönä.
Lapsesta se oli valtavan kiehtovaa ja mielikuvitusta ruokkivaa!”
Mitkä
asiat inspiroivat sinua? ”Tällä hetkellä mua inspiroi ja
kiinnostaa nähdä naisia vähän erilaisissa narratiiveissa ja mua
kiinnostaa se, miten ihmistä kuvataan. Miksei voisi olla niin, että
eri
ihonvärisiä ihmisiä ja vaikkapa seksuaalivähemmistöjä olisi
tarinoissa ilman, että juuri ihonväri tai seksuaalisuus olisi
aiheena. Jos kohtaukseen on kirjoitettu joku Lauri, tarvitseeko sen
olla aina valkoihoinen heteromies? Olisi hienoa, että suomalaisissa
elokuvissa ja tv:ssä näkyisi vielä laajempi diversiteetti ihmisiä.
Sen
lisäksi mua kiinnostaa kauhu, sukupolvien väliset asiat,
muistisairaudet ja mielenterveysasiat.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Totta kai ainakin vähän, mutta ei se mene
koskaan överiksi
eli aika normaalilla tavalla koen. Maha voi olla vähän sekaisin ja
jännittää. Mun mielestäni pieni jännitys on lataava ja hyvä
juttu.”
Kerro
joku kommellus. ”Bonniessa ja Clydessa lopussa oli kohtaus, missä
oltiin pimeässä. Mulla alkoi yhtäkkiä insuliinipumppu hälyttää
(oon ykköstyypin
diabeetikko) ja pahinta oli se, että kyseessä oli ulkopuolinen
asia, joka ei liity itse näytelmään mitenkään. Pimeässä vielä.
Jos ottaisin pumpun esiin, se näkyisi koska siinä on valot ja siinä
on vielä värinähälytys, joka kuului joka puolelle. Oli vaan
kaivettava laite esiin ja painettava pois päältä. Katsojat ei
välttämättä edes huomanneet tapausta, mutta aina kun jotain
odottamatonta tapahtuu lavalla, oma todellisuus horjahtaa hetkeksi
raiteiltaan. Samassa kohtaa muutamassa seuraavassa esityksessä mulle
tuli pieni pelko, että ei kai se taas ala hälyttämään.”
Kerro
joku hyvä muisto. ”Viikossa aikuiseksi -leffaa kuvattiin kesällä
2013 Naantalissa ja se oli kyllä mahtava kokemus, oltiin niin
tiivis porukka,
karseen
kylmät kesäkelit, mutta silti
siitä
jäi kyllä
niin
paljon hyviä muistoja.”
Essi nappasi selfien itsestään |
Tulevia
roolejasi? ”Nyt kuvataan Blind
Donnaa (työnimi), joka on YLE:lle tuleva draamakomedia. Se kertoo
näkövammaisesta
naisesta (Alina Tomnikov roolissa) ja mä esitän hänen parasta
kaveriaan Miraa. Juhannukseen asti kuvataan. Muita kuvauksia on
luvassa syksyllä, mutta niistä en voi vielä kertoa enempää.”
Osaatko
imitoida ketään?
”No
ainakin Jenni Haukio onnistui Putouksessa hyvin. Oon mä Jone
Nikulaakin imitoinut...”
Jos
sinusta tehtäisi supersankarihahmo, mikä olisi hahmosi supervoima
ja nimesi? ”Mä haluaisin olla joku Oikeudenmukaisuuden Oili! Tulen
ratkaisemaan kaikki tilanteet ja keskustelemaan ne läpi. Topakka
mutta oikeudenmukainen.”
Jos
voisit viettää päivän miehenä,
mitä
tekisit? ”Pitäisi olla miehenä pitempi aika, jotta voisi
tarkastella
onko
olemassa
piilotettuja
rakenteita, jotka suosii miehiä. Jos mä olisin mies, mä yrittäisin
tehdä töitä
sen eteen, että tasa-arvo paranisi. Tarkastelin myös
sitä, että pystyisinkö luopumaan osasta omaa valtaani. Siitähän
on myös
kyse.”
Jos
ihminen menisi syksyllä talviunille ja heräisi keväällä,
mitä
ottaisit viihdykkeeksi omaan talvipesääsi siltä varalta, että
heräätkin
kesken kaiken (ihmisiä ei saa ottaa)? ”Varmaan
mun kännykän? NOLOO! Oon someaddikti sit vissiin kuitenkin.”
Jos
voisit palata aikakoneella ,menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen
tai ajanjaksoon, minne menisit? Historian kulkua et saisi kuitenkaan
muuttaa. ”Mä
haluaisin Jenkkeihin kasarilla. Prom nightiin tanssimaan Cindy
Lauperia ja ajelemaan avoautoilla. HAH!”
Jos
elämästäsi tehtäisi näytelmä, millainen se olisi ja kuka olisi
sinun roolissasi? ”Apua.
Mä toivon että mun elämästä ei ikinä tehdä näytelmää. Se on
mun henkilökohtainen elämä, iik en halua että sitä kukaan
näyttelis!”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
-
Mistä sanasta pidät eniten? - Taivas
-
Mistä sanasta pidät vähiten? - Kakka
-
Mikä
sytyttää sinut?
- Mieheni
-
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Viina
-
Suosikkikirosanasi? - Vittu
-
Mitä
ääntä rakastat? - Lapseni ääntä
-
Mitä
ääntä inhoat? - Poraamisen ääntä
-
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Tuottaja, ohjaaja,
käsikirjoittaja
-
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Politiikassa en haluaisi olla
-
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun
saavut Taivaan porteille? - ”Tuu tänne,
täällä
on kaikki jumalat ja
me
kaikki
ollaan kavereita keskenämme.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).