Eero Ahon tapasin elokuun lopussa 2013
Ravintola Rytmissä Helsingin Kalliossa.
Eero on syntynyt vuonna 1968 ja
horoskooppimerkiltään hän on vesimies. ”Mä olen syntynyt
Oulussa, mutta olen asunut siellä vain 1,5 vuotta. Sen jälkeen olen
asunut täällä, eli kyllä mä koen itseni helsinkiläiseksi.”
Mitä harrastat? ”Harrastan sillai
on-offina punttisalia ja rullaluistelua silloin kun kerkeen. Yleensä
silloin kun on harjoitusjakso päällä ei kauheesti kerkee, mutta
jos tulee sellaisia pätkiä, että on vain esityksiä, niin silloin
ehtii kyllä. Lukemista tietysti harrastan ja elokuvien katselua,
teatteriakin niin paljon kuin vain ehdin. Kirjoja luen ihan laidasta
laitaan, silloin kun on enemmän aikaa niin luen dekkareita”,
kertoilee Eero.
Osaatko soittaa jotain instrumenttia?
”En osaa, erittäin huonosti. Oon mä joutunut huuliharppua
soittamaan ja kitaraakin joskus, on ollut pakko vaan opetella, mutta
en voi kyllä todellakaan sanoa osaavani soittaa niitä.”
Mitä sanoisit ammatillisessa mielessä
erikoistaidoiksesi? ”Näytteleminen on mun vahvuuteni, lähdetään
siitä. Kyllä mä laulaakin osaan, sitä en ole kyllä aikoihin
tehnyt. KOM-teatterissa tuli aikoinaan paljon laulettuakin.”
Minkä taidon haluaisit osata?
”Haluaisin varmaan osata kaikkia kieliä enemmän, etenkin espanjaa
ja italiaa. Ne olisi hyviä taitoja.”
Milloin olet kiinnostunut teatterista?
”Mua on viety tosi paljon teatteriin kun olen ollut pieni, mä
luulen että kaikki lähtee sieltä. Muistan, että olen 6-vuotiaana
sanonut ensimmäisen kerran, että musta tulee isona näyttelijä, ja
aika hyvin se on säilynyt. Yläasteella halusin parin kuukauden
ajan, että musta tulee isona lentokapteeni, mutta siinä se sitten
olikin. Ala-ja yläasteella mä olin näytelmäkerhoissa ja sit mä
olin Kallion ilmaisutaidon lukiossa kaksi vuotta. Kun täytin 18v,
niin päätin hakea Teatterikouluun ja sattumalta pääsinkin sisään.
Jätin sitten lukion kesken. Vuonna 1986 menin siis TeaKiin,
kakkosvuoden jälkeen mä kävin armeijan siinä välissä ja ´91
pääsin ulos koulusta.”
Mikä oli lopputyösi aihe? ”En oo
tehnyt sellaista, meidän kurssilta vissiin valmistui yks tai kaks,
ja osa on sit valmistunut myöhemmin. Sillä samalla kurssilla oli
mm. Eppu Salminen, Jussi Lampi ja Ilkka Koivula. Muakin kehotettiin
valmistumaan, mutta ei. Jos nyt teatterinjohtajaksi satut haluamaan,
niin siitä ei oo kauheesti hyötyä että ootko maisteri vai et.”
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”En kyllä pysty sanomaan. Kun mä sen
lukionkin jätin kesken, niin en kyllä tiedä mitä olisin tehnyt.
Ehkä musta olisi tullut puuseppä, joku sellainen ammatti, missä
voisi tehdä jotain käsin. Se voisi olla mielenkiintoista.”
Eero ja kallio Kalliossa / kuva Teatterikärpänen |
Miksi olet näyttelijä? ”Kai se
lähtee jostain hyväksynnästä pohjimmiltaan. Totta kai mä haluan
kertoa tarinoita ja vaikuttaa ihmisiin tuomalla esiin
yhteiskunnallisia epäkohtia. Teatterin pitäisi herättää
ihmisissä asioita ja tunteita, ja se on aina hyvä juttu. Mä
luulen, että tällä hetkellä se on pohjimmiltaan se asia, miksi mä
haluan tätä työtä tehdä. Totta kai se on hurmaavaa, kun
loppukiitoksissa kumarrellaan ja näin, tai joku tulee kiittämään
tai kertomaan, että oli vaikuttunut. Ja aina kuitenkin se on se
elävä tilanne siinä, se on aivan toisenlainen tilanne kuin
esimerkiksi leffan katsominen.”
Miten ajatuksesi näyttelijän työstä
ovat muuttuneet tässä vuosien varrella? ”En mä tiedä onko ne
itseasiassa hirveesti muuttuneet. Mä luulen, että mä olen
kuitenkin sellaista sukupolvea vielä, jolle taottiin sitä
taiteilijuutta päähän vähän enemmän. Katotaan mitä H-P
(Björkman) ja Ellu (Knihtilä) rupee tuolla tekemään, tiedän
siitä jonkunverran. Mä luulen, että toi välisukupolvi oli
jotenkin sellainen, et pitää astua julkisuuteen pikemminkin kuin
tehdä tätä työtä tosissaan. Totta kai se on muuttunut niin, että
enää ei ole ehkä niin totista mitä aiemmin, mikä on tietysti
ihan hyväkin asia, ja se on tullut nimenomaan iän ja kokemuksen
myötä. Se pääperiaate ei ole kuitenkaan muuttunut mihinkään.”
Onko sinulla kenties omia esikuvia?
”Onhan niitä paljonkin. Muistan kun Väänäsen Kari ja
Hällströmin Affe sanoi silloin koulussa, että menkää katsomaan
kaikki vanhat starat mitä Kaupunginteatterissa ja
Kansallisteatterissa pyörii, ja vaikka olisi kuinka paska esitys,
niin kattokaa ja tuijottakaa niitä, niin opitte paljon. Olihan
siellä vaikka ketä, Pentti Siimeksestä lähtien, joita oon käynyt
sitten katsomassa. Sit kaikki Ryhmiksen jätkät on seurattu tarkkaan
; Vierikko, Heiskanen, Sveholm... Salmisen Eskoa oon tietysti
seurannut jossain vaiheessa, Suomi-filmeistä Tauno Paloa ja kaikkea
sellaista. En tiedä. Esikuva sanana tuntuu sillai väärältä,
mutta ymmärrän kyllä mitä kysymykselläsi tarkoitat. On mulla
tälläkin hetkellä ”seurannassa” porukkaa, arvostan
mielettömästi esim. Daniel Day-Lewisia, se tekee todella
tinkimätöntä duunia.”
Onko sinulla jotain roolihaavetta? ”Ei
mulla oo oikeestaan ikinä ollut, en ole koskaan oikein osannut
haaveilla sellaisesta. Musta jokainen eteentuleva rooli on
periaatteessa toiverooli.”
Missä eri teattereissa olet
näytellyt? ”Ryhmäteatterissa, KOM-teatterissa, Helsingin
Kaupunginteatterissa ja Kansallisteatterissa. Kesäteattereissa en
ole ollut ikinä, sinne mua ei kyllä helpolla saa! Jos vedät ensin
sata näytöstä vuodessa, niin ei ihan heti tuu mieleen, että
lähtisi kesäisinkin vetämään”, Eero naurahtaa.
Mitkä ovat omasta mielestäsi
tärkeimmät roolityösi? ”Näyttelijäntyöllisesti Reko Lundánin
”Aina joku eksyy” ja ”Teillä ei ollut nimiä” on varmaan
ollu ne merkittävimmät itseni kehityksen ja sellaisen kannalta.
Siksi ne on varmaan ne mieleenpainuvimmat myös itselleni.”
Freelancer vai kiinnitys, ja miksi?
”KOMissa olin 14 vuotta kiinnityksellä muinoin ja sen jälkeen mä
olen ollut freelancer. Siellä KOMissa meillä oli vahva ensemble,
joka työskenteli kymmenisen vuotta kimpassa ja jotenkin se tuli
sitten tiensä päähän. Siellä oli mm. Lymin Tiina, Mällisen Sari
ja H-P. Tavallaan jossain vaiheessa alkoi olla sellainen olo, että
nyt on pakko päästä virkavapaalle, ja sit jäinkin ja sitten ei
enää ollutkaan niin helppoa tulla takaisin. En tiedä pystyykö
sitä sitten sen paremmin suunnittelemaan mitään vapaa-aikoja ja
muita, mutta mä olen ollut siitä onnellisessa asemassa tässä,
että mä olen pystynyt periaatteessa valitsemaan, että mitä mä
teen. Koko ajan lyön kalenterin kuitenkin liian täyteen, et kun
niitä tarjouksia tulee niin vastaan jokaiseen joo, ja sit yhtäkkiä
huomaan, että tätä duunia on nyt kyllä ihan liikaa”, Eero
toteaa.
Määrittele ”teatterin taika”,
miten se sinun kohdallasi ilmenee? ”Kyllä se varmaan tulee esiin
sellaisessa flow-tilassa. Esimerkiksi koin sen näytelmissä ”Pitkän
päivän matka yöhön” ja näistä Rekon jutuista monessa, ja se
johtuu varmaan siitä, että niitä myös esitettiin paljon, varmaan
yli sata kertaa ja se juttu on jo niin tuttu sulle ja tuolla
selkäytimessä jo, ja sitten tavallaan sieltä lähtee yllättäen
sellainen hetki näyttelijöiden kesken, että kenenkään ei tarvi
tehdä mitään, kenenkään ei tarvi miettiä mitään, vaan kaikki
lähtee leijailemaan eteen päin. Se on kyllä mulle se teatterin
taika!”
Mikä on parasta teatterissa?
”Tekijänä parasta on silloin kun huomaa, että on pystytty
yhdessä tekemään hieno esitys, jonka takana kaikki seisoo ja siinä
on olemassa joku väite maailmasta kuitenkin, ja me pystytään
jollain tavalla vaikuttamaan ihmiseen. Se on varmaan se tärkein
asia. Sama mun mielestä myös katsojakokemuksena, et jos joku pystyy
tekemään sellaisen esityksen, joka vaikuttaa muhun ihan millä
tasolla tahansa, niin silloin siinä teatteriesityksessä on
onnistuttu.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua? ”Kyllä
mua inspiroi intohimo asioihin. Innokkuus, heittäytyminen ja
tietynlainen lapsenmielisyys ja kiinnostus kaikkeen mahdolliseen. Et
on jotenkin hirvittävän avoin maailmalle etkä ole kyyninen missään
tapauksessa, niin sellainenkin mua inspiroi, ja se on mun mielestä
ehdoton edellytys myös taiteen tekemiselle, eli sulla täytyy olla
hirveä kiinnostus kaikkea mahdollista kohtaan. Olla avoin ja
heittäytyvä.”
kuva Teatterikärpänen |
Kärsitkö esiintymisjännityksestä?
”En oo ikinä oikeestaan hirveesti edes potenut mitään
ramppikuumetta, jotenkin vanhemmiten se on hävinnyt vielä enemmän.
Mua nykyään harvemmin jännittää edes ensi-illoissa. Totta kai
vähän jännittää, mutta ei sillä tavalla että se jotenkin
häiritsis mua. Sit kun mä astun siihen näyttämölle, niin kaikki
unohtuu, eikä mun tarvi miettiä enää sellaista. Ennen mua
jännitti hiukan enemmän ja varmaan se johtui siitä, että nuorena
näyttelijänä oli näytettävä niin hitosti kaikenlaista ja
pantava kaikki peliin koko ajan. En tarkoita sitä etteikö enää
tarvis, mutta se vaade on toinen. Se on enemmän itselle kuin muille
tällä hetkellä.”
Onko sinulla jotain omia rituaaleja,
joita toistat ennen esitystä? ”Ne on aina juttukohtaisia. Jossain
jutussa on voivoteltu, että tää kestää 3h 45min ja tää on ihan
tuskaa et tää ei ala koskaan, ja sit kun alkaa niin valitetaan että
tää ei lopu ikinä. Se myös vähän riippuu siitä, että keitä
muita siellä on ja mihin se homma on muotoutunut harjoitusten myötä.
Joskus puhutaan paskaa vähän enemmän. Jos on hyvin fyysinen rooli
kuten tuo Hamlet oli, niin kyllä mä jouduin venyttelemään aika
tavalla, että sain kaikki paikat auki. Oli mulla sit Hamletissa
sellaisia hölmöjäkin mukana, et piti olla cashew-pähkinöitä
aina siellä ja varmaan ekat 15 esitystä niitä olikin, ja sitten se
onneksi unohtui”, naurahtaa Eero.
Kerro joku hauska kommellus! ”KOMissa
oon pudonnut joskus niin pahasti, että olen ollut selin yleisöön
pari viimeistä kohtausta ja nauranut vaan. On kyllä kaikkee
mahdollista sattunut! H-P Björkman esitti liikuntavammaista, jolla
ei jalat toimi ja sillä oli kainalosauvat, ja ykskaks kuuluu ”ping”.
Sillä lähti nappi irti ja housut putosi jalasta. En pystynyt ees
oleen siellä näyttämöllä kun nauratti niin paljon. Sit se lähtee
tulemaan pois sieltä toisesta laidasta, klenkkaa siinä, nostaa
housujaan ja taas menee vähän matkaa ja housut putoaa koko ajan.
Olin jossain sängyssä peiton alla koko kohtauksen, kun en pystynyt
sanomaan sille yhtään mitään”, Eero kertoo nauraen.
Kerro joku oikein hyvä muisto!
”Kaikkiin esityksiin liittyy joku semmoinen, että on vaan niin
älyttömän hienoa tehdä ihmisten kanssa ja mä en osaa edes
eritellä mitään tiettyä muistoa sieltä.”
Käytkö itse katsomassa teatteria ja
kuinka paljon? ”Kyllä mä pyrin katsomaan aika paljon, riippuu
tietysti siitä, että montako esitystä itselläni on viikossa. Oon
pyrkinyt myös pari-kolme kertaa vuodessa käymään Berliinissä
katsomassa saksalaista teatteria, se on mun mielestä hirveen
jännittävää ja mielenkiintoista. Saksalaisessa näyttelijäntyössä
mä pidän siitä, että ne on niin hemmetin röyhkeitä ja niille on
ihan sama, että lähteekö yleisöstä puolet pois kesken esityksen.
Täälläkin pitäisi olla sitä enemmän, ei siellä näyttämöllä
tarttisi olla niin nöyränä ja kunnioittaa sitä katsojaa, vaan
päinvastoin! Mä kyllä yleisesti ottaen pidän paljon teatterista,
ja vaikka olisi vähän huonompikin esitys, niin mä pyrin löytämään
sieltä aina jotain positiivista. Sit jos mä nään, että ihmiset
on tehneet sitä monta kuukautta ja tosissaan pohtivat siinä
asioita, niin kyllä mä innostun ihan mistä tahansa
teatteriesityksestä.”
Tulevia roolejasi tai muita töitäsi?
”En voi kertoa oikeestaan muusta kuin siitä, että syyskuussa
tulee ensi-iltaan Kohtauksia eräästä avioliitosta, näyttelen
siinä Merja Larivaaran kanssa. Tiedän kyllä tulevista teatteri-ja
leffatöistäni, mutta mä en ole se instanssi joka julkaisee ne ja
siksi en saa nyt kertoa enempää.”
Kerro hiukan enemmän tuosta tulevasta
näytelmästä! ”Muistan nähneeni sen tv-sarjan joskus, olin
silloin varmaan jotain 20-vuotias. Musta se oli äärimmäisen
puuduttava, tylsä ja pitkäveteinen, ja ehkä se oman parisuhteen
tajuaminen silloin parikymppisenä oli hiukan erilaista kuin nyt
45-vuotiaana. Siinä on mun mielestä mielettömästi huumoria ja
ironiaa, ja jos oot ollut rakastunut tai ollut parisuhteessa vähän
pidempään, niin sä tunnistat sieltä kyllä itsesi ja entisiä
puolisoitasi ja kavereitasi. Todella taidokkaasti kirjoitettu
draama!”
Haluaisitko tulevaisuudessa ohjata tai
käsikirjoittaa itse jotain, vai oletko jo tehnyt niin? ”Oon
käsikirjoittanut Hietalahden Karin kanssa yhden 12-osaisen tv:n
viihdesarjan, en mä sit muuta oo. KOMissa tehtiin niin paljon noita
kantaesityksiä ja niitä sitten muokattiin työryhmänä. Kyllä
itselläni on tällä hetkellä aika hyvä dramaturginen taju, pystyn
ottamaan vastuuta isostakin toiminnasta tarvittaessa, ettei kaikki
olisi pelkästään sen näyttelijäntyön varassa. Mun mielestä se
kuuluu näyttelijän ammattitaitoon. KOMissa treenattiin sitä 15
vuotta, siellä useimmat tekstit oli enemmän tai vähemmän
alkutekijöissään ja niitä joutui ideoimaan ja muokkaamaan aika
tavalla. En mä usko, että tulevaisuudessa ohjaisin. Mulle riittää
tää näyttelijäntyö, siinä on mulle ihan riittävästi
kiehtovuutta. Ehkä jossain vaiheessa yrittäisi pitää vähän
paussia, etten näyttelisi vuoteen... Ja lähtis tekeen jotain ihan
muuta! Purjehtimaan, kyllä!”
Onko sinulla jotain mottoa? ”Ei
mulla oo, mutta voisin sanoa että ”Elä täysillä ja uteliaasti.
Elä tässä hetkessä.”
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi? ”Varmaankin Super-Hessu mieluiten, sillä on se hieno
alusvaatekerta päällään koko ajan.”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Lähtisin iskemään miehiä.”
Jos rakentaisit puuhun majan, mitä
ottaisit sinne mukaan? ”Pitäiskö siellä olla pidempään vai?
Ottaisin jonkun hyvän sohvan ja tyynyjä paljon, kirjoja, ehkä
jotain hyviä levyjä ja vanhan grammarin. Eväiksi ottaisin
maksamakkaraleipiä ja maitoa tai kaakaota”, Eero visioi.
Jos voisit palata aikakoneella
menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
matkaisit? ”Menisin kansalaisssotaan katsomaan, että mitä täällä
Helsingissä silloin oikein tapahtui niiden vuosien aikana.”
Mitä aiot tehdä seuraavaksi? ”Menen
kauppaan ostamaan ruokaa.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Niitty
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Kyyninen
Mikä sytyttää sinut? - Intohimo
Mikä sammuttaa intohimosi? -
Kyynisyys
Suosikkikirosanasi? - Vittu
Mitä ääntä rakastat? -
Purjeveneessä moottori sammuu ja purjeet on ylhäällä →
hiljaisuus
Mitä ääntä inhoat? - Liikenteen
melu ja äkkinäiset jarrutukset
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Puuseppä
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Poliitikko
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - ”Moi!
Tulitsä yksin?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).